ST avvisar privata körkortsprov

VÄGAR2007-09-24

Privata företag kan komma att ta över körkortsproven från Vägverket, enligt budgetpropositionen. ST-avdelningen är starkt kritisk och varnar för maffiametoder i trafikskolebranschen.

Regeringen ska undersöka möjligheten att låta privata trafikskolor ta över hela eller delar av provverksamheten. Antalet körkortsaspiranter varierar kraftigt under året och mellan år, och regeringen vill ha en mer flexibel organisation.

Riksrevisionen har också kritiserat Vägverket för de stora skillnaderna mellan olika kontor och mellan olika inspektörer i andelen godkända prov.

Tom Ramstedt, chef för Vägverkets förarenhet, säger att verket betraktar körkortsprovet som myndighetsutövning, men att man ändå resonerat om möjligheten att lägga ut delar av verksamheten.

– Vid extrema belastningar kan kanske vissa certifierade trafikskolor hjälpa oss på orter där man har problem. Men det måste vara i ordnade former och med en tillsyn där vi tryggar myndighetsrollen.

Han tror dock att problemet med olika bedömningar av proven kan komma att öka.

– När vi som är en enda myndighet har svårt att hålla ihop det och skapa en enhetlighet i bedömningarna är det svårt att tro att det ska bli bättre om privata företag kommer in. Dessutom blir det utan tvekan ett inslag av kommersiella intressen. Jag kan inte bedöma riskerna, men det är i alla fall en aspekt att ta hänsyn till.

Det senaste året har Vägverket haft långa väntetider för uppkörning. Det beror dels på att antalet körkortsaspiranter ökat med 25 procent det senaste året, dels på att fler vill köra upp under sommarhalvåret. En lösning på den ojämna belastningen vore att låta trafikinspektörerna arbeta med flygande besiktningar under vintern, anser Tom Ramstedt.

Det instämmer ST-företrädaren Klas-Ove Kindlund i, och påpekar att man gör så i Norge och Tyskland. Han anser att trafikskolornas branschorganisation STR bedrivit en lobbyverksamhet som nu gett resultat.

– De försöker övertyga samhället om att de är kompetenta att ta över. Men det är pengarna som gäller för många av dem, och att ge dem även examinationen skulle skapa en fullständigt unik situation.

Som exempel på riskerna berättar Klas-Ove Kindlund om mopedexaminationen, som sköts av certifierade examinatörer utanför myndigheten och där Vägverket utövar tillsyn.

– Hos en examinatör där vi gjorde tillsyn sparades inte någon dokumentation, utan den maldes ned i tuggen. Vi fick också anonyma tips från elever som skulle examineras. De fick se provet och sedan komma tillbaka vid ett senare tillfälle och göra det. Det är inte seriöst.

Vägverket ska nu ta tillbaka mopedexaminationen, som samtidigt förändras och resulterar i ett riktigt körkort med foto.

Klas-Ove Kindlund påpekar att han själv och kollegor ofta utsätts för olika former av påtryckningar av elever för att de ska bli godkända.

– I andra länder, exempelvis Estland, har det förekommit enorma mutskandaler. Den risken ökar dramatiskt om man lägger ut examinationen på vinstdrivande företag. Det är så stora ekonomiska intressen som står på spel.

Utvecklingen i trafikskolebranschen väcker också oro, anser han.

– Det förekommer våld och hot om våld, på ett sätt som börjar påminna om restaurangbranschen. Oseriösa företag försöker med kriminella metoder att komma in och bli medlemmar i STR. De som drabbats av hot vågar oftast inte träda fram på grund av rädsla för repressalier. Det är rena maffiametoderna!

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA