Starka reaktioner på #metoo-kampanjen

#METOO2017-11-21
Kampanjen #metoo mot sexuella trakasserier har fått spridning i många länder, men de starkaste reaktionerna har kommit i Sverige och USA, enligt en granskning av Aftonbladet. I Sverige har hashtaggen använts över 20 000 gånger för vittnesmål om sexuella trakasserier och övergrepp.

Hashtaggen #metoo, skapad av skåde­spelerskan Alyssa Milano 15 oktober, fick en explosionsartad spridning efter publiceringen av berättelser om producenten Harvey Weinsteins övergrepp mot kvinnor.

I Sverige har inläggen bland annat lett till att flera anklagade personer inom medierna tvingats sluta på sina jobb eller fråntagits sina arbetsuppgifter.

Kvinnor inom flera yrkesgrupper har gått ut i gemensamma upprop. Först ut var kvinnliga skådespelare, under hashtaggen #tystnadtagning.

De har senare följts av bland andra kvinnliga sångare, kvinnliga jurister och kvinnor inom teknikbranschen. Delar av den statliga sektorn har också granskats.

Dagens Nyheter konstaterar att stora statliga myndigheter som Trafikverket och Skatteverket inte haft några anmälningar alls om sexuella trakasserier de senaste tre åren och i Svenska Dagbladet vittnar studenter om att grova övergrepp inte omhändertas av lärosätena.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
Genom att trycka på "Skicka" godkänner jag att mitt inlägg kan publiceras på webben och i papperstidningen. Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer på samma sätt som insändare. Publicering sker först sedan inlägget granskats. Detta sker normalt under kontorstid. Publikt publicerar inte inlägg som innehåller personangrepp. Inte heller publiceras inlägg som handlar om något annat än ämnet för artikeln.