Statliga myndigheters roller inom vårdsektorn ses över
Regeringen har gett Statskontoret i uppdrag att se över om myndighetsstrukturen inom tillsyn, analys och utvärdering av vård och omsorg är ändamålsenlig.
Att ta fram och sprida kunskap till hälso- och sjukvården, omsorgen och dess huvudmän är en viktig uppgift för statliga aktörer inom hälso- och sjukvårdsområdet, framhåller regeringen. Men om ansvarsfördelningen mellan dem inte tydliggörs bedömer regeringen att det finns risk för att verksamheterna överlappar eller att målgrupper i kommuner och regioner inte kan skilja på myndigheterna.
Mot den bakgrunden har regeringen nu gett Statskontoret i uppdrag att analysera om myndighetsstrukturen inom tillsyn, analys och utvärdering av vård och omsorg är ändamålsenlig och effektiv. Analysen ska identifiera överlappande ansvarsområden, otydlig ansvarsfördelning och ineffektivt resursutnyttjande. Vid behov ska Statskontoret föreslå förändringar som kan leda till ökad effektivitet.
Uppdraget är avgränsat till att analysera myndigheter under socialdepartementet som ansvarar för tillsyn, analys och utvärdering av vård och omsorg. Det ska redovisas senast 18 december 2026.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.