Ständig underbemanning och tekniktrassel gör att passhandläggare Mari Pettersson känner sig trött och sliten. Och den låga lönen leder till personalflykt.
Bild: Casper Hedberg
Ständig underbemanning och tekniktrassel gör att passhandläggare Mari Pettersson känner sig trött och sliten. Och den låga lönen leder till personalflykt.

Stress på Polisens passexpeditioner

POLISEN2013-03-26

Personalflykt, underbemanning och teknikproblem tröttar ut personalen på Polisens pass­expeditioner i Stockholm. Nyligen var ett skyddsstopp av verksamheten nära.

Personalen på passexpeditionerna i Stockholm får leva med ständiga brandkårsutryckningar för att klara verksamheten. Låga löner och en stressig arbetssituation gör att många medarbetare lämnar efter en kort tid. Passhandläggaren Mari Pettersson började på passenheten i City för två år sedan. Av den dåvarande gruppen på omkring 20 personer är bara fem kvar i dag.

Grundproblemet är att personalgruppens status måste lyftas, anser hon. Ingångslönen ligger på 18 000 kronor och jobbet betraktas som en inkörsport till polisen, inte en arbetsplats att stanna på.

– Det känns som om det är något fel om man stannar kvar. Men det är ett viktigt jobb och det finns mycket att lära.

Susanne Larsson-Forman i STs sektionsstyrelse bekräftar bilden.

– Arbetsgivaren säger rent ut att det är väldigt enkelt att rekrytera, man kan hålla ned lönerna och förväntar sig inte att personalen stannar.

Problemen förvärras av eftersläpningar i rekryteringarna. För närvarande är tre tjänster obesatta. När Stockholmspolisens huvudskyddsombud slog larm lovade ledningen att omedelbart anställa vikarier. Men pass­enheten kan inte drivas med vikarier eller konstant underbemanning, skriver huvudskyddsombudet i sin anmälan till Arbetsmiljöverket.

Susan Ahonen, gruppchef på passexpeditionen i City, instämmer i problembeskrivningen.

– Det är ett ständigt pusslande med tidsbegränsade anställningar och timanställningar. Varje morgon när jag kommer hit handlar det om att lösa bekymren för dagen. Jag skulle vilja vara mer stöttande och kunna arbeta strategiskt.

Mari Pettersson säger att hon känner sig sliten och trött. Utöver problemet med underbemanning innebär det nya tidsbokningssystemet att det är svårt att hinna ta ut raster, eftersom ett visst antal kassor alltid måste vara bemannade. Dessutom ökar stressen av olika sorters tekniska fel.

– Uppdateringar fungerar inte alltid, och de nya fotostationerna lägger ned ibland. Då får vi överlämna kunden till en kollega, tillkalla tekniker och göra en omstart.

En vägg i korridoren är fylld av handskrivna anteckningar från ett pågående effektiviseringsprojekt.

– Sex medarbetare är anmälda till en kurs nästa vecka, säger Susan Ahonen. Men vi vet inte om de kan komma i väg.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

Arbetsmiljö
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA