Medarbetarna på den enhet som jobbar med betalningsförelägganden har som följd av ökat antal ärenden en svår arbetssituation, berättar Malin Almkvist Klaesson, STs ordförande på Kronofogden.  Foto Casper Hedberg
Medarbetarna på den enhet som jobbar med betalningsförelägganden har som följd av ökat antal ärenden en svår arbetssituation, berättar Malin Almkvist Klaesson, STs ordförande på Kronofogden. Foto Casper Hedberg

Svår arbetssituation inom Kronofogden

KRONOFOGDEN2019-09-20
Mellan 25 000 och 30 000 ärenden i kö i väntan på att registreras. Upp mot 80 dagars handläggningstid. Medarbetarna på den enhet inom Kronofogden som jobbar med betalningsföreläggande har det tungt, konstaterar STs avdelningsordförande Malin Almkvist Klaesson.

Svt var först med att rapportera om långa handläggningstider på Kronofogden. Enligt Malin Almkvist Klaesson började högen med ärenden att byggas på redan sommaren 2018.

– Det var en otrolig ökning av inkommande mål som vi alla blev tagna på sängen av. Sedan har det legat där och fyllts på. De som jobbar på enheten har kämpat för att få ned antalet, men har aldrig fått en sportslig chans att jobba ikapp. Om trenden med ärendeflödet fortsätter så här så behövs det ju fler anställda. 

Samtidigt har Kronofogden precis som många andra myndigheter besparingskrav på sig.

– Det påverkar ju, för du ska göra mer för mindre. Det är ett mantra som vi får höra på varje möte – ”mer för mindre”.  Nu har vi fått ett tillskott, men det kommer att gå oavkortat till ekonomisk brottslighet. Men de på enheten för betalningsföreläggande får inte del av det.

Hon säger att de som arbetar på enheten har en väldigt hög arbetsmoral, många har jobbat länge.

– Så även om cheferna säger till dem att de bara ska göra det de hinner med, har de förtvivlade borgenärer i andra änden. De känner med de sökande. En del mår jättedåligt över den här situationen, andra inte, det är individuellt.

Malin Almkvist Klaesson säger att medarbetarna tycker att det är fel att de förutom handräckningar och avhysningar måste prioritera de stora inkassoföretagen som får skicka sina mål direkt.

– Vi kallar dem för bandmål för att förr i tiden kom de in på band. De passerar till största delen förbi betalningsföreläggande enhet direkt ut till verkställighet om de är delgivna. Men det är bestämt att prioritera dessa mål framför enskilda personer eller hantverkaren som inte fått betalt. Det är jättejobbigt för dem som arbetar med dessa ärenden.

Just nu håller Kronofogden på att införa ett nytt it-system som ska tas i drift senare i höst. Det ska underlätta handläggningen, är det tänkt.

– Men det vet ju vi som har varit med ett tag att ett nytt it-system brukar också ha lite barnsjukdomar, så det löser ingenting snabbt.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

Arbetsmiljö
Inlagt av Martin (ej verifierad) tors, 09/26/2019 - 16:32
Detta rinner även över på delgivningsenheten. De får mer och mer att göra med mindre personal. Får nertryckt i halsen varje vecka om hur dåligt det går och att vi måste göra mer. Ärendena ökar men inte personalen! Det är katastrof!
Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
Genom att trycka på "Skicka" godkänner jag att mitt inlägg kan publiceras på webben och i papperstidningen. Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer på samma sätt som insändare. Publicering sker först sedan inlägget granskats. Detta sker normalt under kontorstid. Publikt publicerar inte inlägg som innehåller personangrepp. Inte heller publiceras inlägg som handlar om något annat än ämnet för artikeln.