TCO kräver mer lärarledd undervisning

HÖGSKOLAN2009-11-23
Varannan student har mindre lärarledd undervisning än vad resurstilldelningssystemet kräver. Det visar en undersökning som TCO låtit göra.

TCO har undersökt hur mycket lärarledd undervisning de svenska studenterna har. En enkät med närmare 9 000 studenter visar att tre av tio bara har sex timmars lärarledd undervisning i veckan, eller mindre. Hälften av studenterna säger att de får mindre än nio timmars undervisning i veckan, den miniminivå som det nuvarande resurstilldelningssystemet för högre utbildning bygger på.

– Utbildningens kvalitet är hotad. Vi kan inte låta undervisningstimmarna hamna på en så låg nivå att studierna i princip går ut på att man kvitterar ut en litteraturlista och ett lånekort, läser för sig själv på ett bibliotek och sporadiskt stämmer av hur det går med en överbelastad lärare, säger TCO-ordföranden Sture Nordh i ett pressmeddelande.

Tillsammans med Sveriges förenade studentkårer, SFS, driver TCO kravet att studenter ska garanteras minst 15 timmars lärarledd undervisning i veckan.

TCO vill i ett första steg höja ersättningsnivån med 30 procent för de studenter som har minst lärarledd tid. Man förespråkar också att öka kvaliteten på utbildningen genom att se över kursutbuden, snarare än antalet kurser.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
Genom att trycka på "Skicka" godkänner jag att mitt inlägg kan publiceras på webben och i papperstidningen. Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer på samma sätt som insändare. Publicering sker först sedan inlägget granskats. Detta sker normalt under kontorstid. Publikt publicerar inte inlägg som innehåller personangrepp. Inte heller publiceras inlägg som handlar om något annat än ämnet för artikeln.