Bild: Gamma-Man/Mostphotos

Välkomnar att Skatteverket tar över korttidsstöd

TILLVÄXTVERKET2021-09-07

Tillväxtverkets ledning är positiv till att Skatteverket ska ta över handläggningen av stöd vid korttidsarbete. Men just nu skalar myndigheten upp för att klara av uppdraget. ”De som jobbar med stödet har fortfarande en hög arbetsbelastning”, säger Sara Jonasson, avdelningsordförande för ST inom Tillväxtverket.

I april nästa år ska Skatteverket ta över handläggningen av stöd vid korttidsarbete från Tillväxtverket, enligt ett pressmeddelande från regeringen. De skäl som anges är att Skatteverket redan ansvarar för ett stödsystem vid lågkonjunktur och bedöms ha goda förutsättningar för att hantera ett stort antal ärenden. Dessutom har myndigheten en organisation för att upptäcka brott mot välfärdssystemen.

ST inom Tillväxtverket har inte hunnit analysera förslaget än, men avdelningsordförande Sara Jonasson konstaterar att myndigheten fortfarande ”skalar upp” för att klara av sitt nuvarande uppdrag. Tillväxtverket ska handlägga ärenden som har initierats hos myndigheten före den 1 april 2022.

– De som jobbar med stödet har fortfarande en hög arbetsbelastning och under september kommer vi att ta in ytterligare 100 visstidsanställda handläggare för att sköta uppdraget, säger Sara Jonasson.

Hon har ännu inte hunnit nås av några reaktioner från de anställda. I princip alla jobbar hemifrån.

– Det sitter anställda över i stort sett hela Sverige som arbetar med detta.

Myndighetens ledning har varit delaktig i diskussionerna inför regeringens besked, säger HR-chefen Per Cederblad.

– Vi är positiva. Det är ett bra beslut att det långsiktigt hamnar på en myndighet med större resurser.

Han berättar att Tillväxtverket har fått ”kraftsamla enormt” och att myndigheten gått från 450 anställda innan pandemin till snart dryga 1 300 medarbetare. I den rena korttidsorganisationen finns 700 personer, både visstidsanställda, inlånade och konsulter. Därutöver finns stödfunktioner och personer som hoppar in ibland.

– Visstidsanställda, inlånad personal och konsulter kommer att vara kvar under en stor del av nästa år, merparten till sommaren 2022. De är självfallet välkomna att söka lediga tjänster hos oss, men i övrigt ska vi försöka göra ett så schyst avslut som möjligt. Många av dem är relativt nya på arbetsmarknaden, medan andra är erfarna. Det handlar exempelvis om jurister, samhällsvetare och ekonomer, säger Per Cederblad.

Exakt hur många anställda myndigheten kommer att ha efter att handläggningen av stöd vid korttidsarbete har avslutats kan han inte svara på.

– Det beror på våra framtida uppdrag, så det vet vi inte riktigt.

Inte heller vet han hur Skatteverket ser på sitt framtida uppdrag och hur många anställda myndigheten kommer att behöva för att handlägga stödet vid korttidsarbete.

– Förhoppningsvis är vi ur pandemin då, säger Per Cederblad.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA