Vinterberedskap Trafikverkets ansvar

KOMMUNIKATIONER2010-10-19

Det ska vara Trafikverkets ansvar att se till att järnvägen fungerar också på vintern. Det är ett av förslagen från regeringens särskilde utredare Per Unckel.

Förra vinterns stora nederbördsmängder i form av snö, i kombination med sträng kyla och fukt, resulterade i inställda tåg och omfattande förseningar i järnvägstrafiken. Störningarna pågick ovanligt länge och fick omfattande konsekvenser för resenärer och godstransporter. Det var framför allt södra och mellersta Sverige som drabbades.

Nu har regeringens särskilde utredare Per Unckel lämnat sina förslag till åtgärder för att förhindra att situationen upprepas. Han påtalar ett stort antal brister som låg bakom att konsekvenserna av den hårda vintern blev så allvarliga.

Det fanns för lite utrustning för snöröjning, och det är resultatet av en avveckling under lång tid. Utredningen tycker att det behövs fler snöplogslok för att hålla spåren öppna. Det finns också för få anläggningar för avisning av det rullande materialet. En anledning till att vinterberedskapen blivit sämre är att ansvarsfrågorna varit oklara, menar Per Unckel.

Utredningen har fått in ambitiösa åtgärdsprogram för att förbättra beredskapen, bland annat från Trafikverket, Jernhusen, SJ och Green Cargo. Tillsammans med de åtgärder utredningen genomför kommer det att innebära en klart bättre beredskap, menar utredningen. Men det gäller att se till att de verkligen genomförs. Därför föreslår utredningen att Trafikverket får i uppdrag att samlat och årligen till regeringen redovisa järnvägens åtgärdsprogram för vinterberedskapen.

Per Unckel påpekar också att underhållet av järnvägen generellt är eftersatt:

”Långsiktigt måste anslagen till järnvägen öka om mål och ambitioner med järnvägssystemet ska kunna förverkligas”, skriver utredningen.

Den 11 november ska en krisövning med järnvägens aktörer genomföras i samarbete med Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB. Regeringen ska få en rapport om resultatet av övningen senast den 15 november 2010.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA