Helen Holoch uppskattar att programmet Pausit påminner om att det är dags för rörelse.
Bild: Kristofer Lönnå
Helen Holoch uppskattar att programmet Pausit påminner om att det är dags för rörelse.

Programmet påminner personalen om pauser

SÅ GJORDE VI: PAUSGYMNASTIK2021-10-06
Ett program i jobbdatorn peppar de anställda på Mittuniversitetet till pausgymnastik och påminner om vikten av rörelse under arbetsdagen. Övningarna har gett Helen Holoch bättre ork.

Tre gånger om dagen plingar det till i datorn. Notisen som ploppar upp på skärmen påminner Helen Holoch om att det är dags för en kort pausgymnastik. En omgång tar ungefär två minuter att genomföra och innehåller övningar för hela kroppen, både styrka och rörlighet.

– Det finns väldigt många inställningar att göra själv, om man vill. Vilka övningar som ska komma upp, och hur och när du vill ha dina påminnelser – men annars kan du köra på det som finns från början, förklarar Helen Holoch.

Hon jobbar som schemahandläggare på Mittuniversitetet i Sundsvall och tillbringar mycket tid sittande vid skrivbordet. Under pandemin, när hon liksom många andra tvingats att jobba hemifrån, har hon blivit ännu mer stillasittande. Avbrotten i arbetet har inte uppstått lika naturligt som tidigare och det har känts i kroppen. Pausgymnastiken har blivit en bra hjälp.

Mittuniversitetet började använda ­Pausit, som programmet heter, under förra året sedan Helena Wallskog, avdelningschef för infrastruktur på universitetet, fått ett tips om det från en kollega.

– Vi märkte ganska snabbt när våra medarbetare började jobba hemifrån att det blev mycket mer stillasittande. För­vånansvärt snabbt dök det också upp besvär med ryggar, axlar och nackar. Det var verkligen en påtaglig skillnad, och ungefär samtidigt fick jag höra talas om programmet, säger hon.

Responsen från de anställda har varit positiv.

– Vi kan se att det är många som har laddat ned och använt det. Det är väldigt välutnyttjat. Jag har fått många mejl och samtal från personer som har tackat för att vi tagit in det här och berättat att det gjort en stor skillnad. Det känns roligt, säger Helena Wallskog.

För Helen Holoch har pausgymnastiken blivit ett lyft. Hon orkar mer under dagarna och känner sig rörligare än tidigare.

– Det är lätt och effektivt att använda. Jag har uppskattat det och vet att många andra känner likadant. Just den här påminnelsen är så bra, för egentligen ska man väl inte sitta mer än 45 minuter åt gången, men det är lätt att det blir mer än så, säger Helen Holoch.

Personalen på Mittuniversitetet har nu påbörjat en successiv återgång till arbetsplatsen. Än så länge har inte arbetsgivaren fattat något beslut om vad som ska hända med programmet efter pandemin.

– Vi har inte bestämt oss. Men med tanke på att det blivit så välanvänt och att många anställda faktiskt har upplevt en skillnad i hur man mår i kroppen efter att ha använt programmet känns det som ett bra beslut att behålla det, säger Helena Wallskog.

Helen Holoch vill gärna göra pausgymnastik även när hon är tillbaka på kontoret.

– Absolut, jag tror att det är jättebra att fortsätta med det här även om man är på plats, säger hon.

Inlagt av Christer Bratt (ej verifierad) fre, 10/29/2021 - 07:42
Vi använder också Pausit och det gör skillnad, särskilt som det går att peka mera precist på de områden som man kanske har problem med. Dessutom ett välbehövligt break i stillasittandet!
Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
Genom att trycka på "Skicka" godkänner jag att mitt inlägg kan publiceras på webben och i papperstidningen. Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer på samma sätt som insändare. Publicering sker först sedan inlägget granskats. Detta sker normalt under kontorstid. Publikt publicerar inte inlägg som innehåller personangrepp. Inte heller publiceras inlägg som handlar om något annat än ämnet för artikeln.