Skyddsnät med många hål

PÅ JOBBET2005-12-01

Du som är anställd kan inte sägas upp hur som helst. Men skyddet är långt ifrån vattentätt. Och för anställda vid statliga myndigheter är det ibland sämre än för privatanställda.

Här förklarar vi huvuddragen i anställningsskyddet. Behöver du mer handfasta råd, rekommenderar vi att du vänder dig till ditt fackliga ombud.

Uppsägning vid arbetsbrist

Den vanligaste orsaken till uppsägningar är arbetsbrist. Begreppet är förvirrande, då det sällan handlar om att det saknas arbetsuppgifter, utan om att arbetsgivaren ska spara pengar.

Turordningskretsar

Grundläggande i anställningsskyddet är principen »först in – sist ut«. Den som är senast anställd är den förste som blir av med jobbet vid uppsägningar. Om två personer jobbat lika länge är det den äldre som i första hand får behålla jobbet.

Privata arbetsgivare gör en turordningskrets för varje driftsenhet. I normalfallet bildar samtliga tjänstemän på företaget en krets. Om det finns flera kollektivavtal utgör varje avtalsområde en turordningskrets.

Turordningen inom varje krets bestäms utifrån hur många år personerna varit anställda hos arbetsgivaren.

Om någon måste omplaceras för att få vara kvar, krävs att denne har tillräckliga kvalifikationer för det nya jobbet.

Undantag för nyckelpersoner

Vid arbetsplatser med högst tio anställda får arbetsgivaren behålla två nyckelpersoner oavsett hur lång anställningstid de har.

Varning!

Arbetsgivaren kan genom kollektivavtal frångå turordningsreglerna och handplocka vilka som ska få stanna och vilka som måste gå. Men det förutsätter att facket och arbetsgivaren är överens om att frångå reglerna i Lagen om anställningsskydd, Las.

Avtal styr på myndigheterna

För anställda på myndighetsområdet gäller andra regler när turordningen ska göras upp.

Enligt det statliga turordningsavtalet är utgångspunkten att arbetstagare som har »i huvudsak jämförbara arbetsuppgifter« bildar en gemensam turordningskrets.

Fortfarande gäller »först in – sist ut« det vill säga att den som har jobbat länge har företräde framför den som varit anställd en kortare tid. All anställningstid i staten räknas.

Men turordningskretsarna kan bli många, ibland kan en enda person utgöra en krets.

Varning!

Det statliga turordningsavtalet ger arbetsgivarna på myndigheterna stora möjligheter att handplocka vilka som ska sägas upp, särskilt vid hårt specialiserade arbetsplatser.

Om parterna inte är överens om turordningen bestämmer arbetsgivaren. Facket kan stämma arbetsgivaren inför Arbetsdomstolen, men det är ofta svårt att bevisa att turordningsindelningen är fel. En dom kan bara leda till skadestånd, inte till att den uppsagde får tillbaka jobbet.

Rätt till återanställning

Den som förlorat jobbet på grund av arbetsbrist har företrädesrätt till att bli återanställd. Tjänsten måste röra den verksamhet man jobbat med tidigare. Men företrädesrätten gäller bara om man har tillräckliga kvalifikationer och har varit anställd hos arbetsgivaren mer än tolv månader under de senaste tre åren.

Företrädesrätten gäller i nio månader efter att anställningen har upphört.

Mer komplicerat på myndigheterna

Vid statliga myndigheter blir det mer komplicerat. Lagen om offentlig anställning, Loa, kräver att anställningar sker utifrån kravet på »förtjänst och skicklighet«. Det betyder att det alltid ska vara den som är mest lämplig som får jobbet. Det räcker inte att ha tillräckliga kvalifikationer.

Därför kan någon som har bättre meriter än den uppsagde få jobbet.

Återanställningsrätten gäller inom hela myndigheten och alla befattningar man har tillräckliga kvalifikationer för.

Varning!

Arbetsgivaren kan vänta med att anställa någon ny tills gränsen nio månader är passerad.

Avsked och uppsägning av personliga skäl

Arbetsgivaren kan avskeda eller säga upp av personliga skäl, till exempel om någon begått ett allvarligt brott mot sitt anställningsavtal. Avskedet eller uppsägningen får inte bygga enbart på uppgifter som arbetsgivaren känt till i mer än två månader.

Tillfälligt anställda har företräde till fasta jobb

Den som har ett vikariat eller annan tillfällig anställning har företräde när en ny tjänst ska tillsättas. Förutsättningen är att man varit anställd hos arbetsgivaren mer än tolv månader under de senaste tre åren.

Den rätten finns kvar nio månader efter att den tillfälliga anställningen upphört.

Det krävs också tillräckliga kvalifikationer för jobbet.

Annorlunda på myndigheterna

Även här gäller kravet på »förtjänst och skicklighet« när någon ska anställas på en myndighet. Det räcker alltså inte att ha tillräckliga kvalifikationer. Därför kan jobbet mycket väl gå till någon som aldrig jobbat på myndigheten tidigare.

Varning!

Det händer att arbetsgivare kringgår skyddet för tillfälligt anställda. Till exempel genom att gång på gång anställa nya vikarier för kortare perioder än tolv månader.

Vikarier har rätt till fast anställning

För den som har vikarierat hos samma arbetsgivare under mer än tre år under de senaste fem åren övergår vikariatet till en fast tjänst.

Varning!

Arbetsgivare som vill kringgå rätten till fast anställning ser till att vikarierna aldrig kommer upp till tidsgränsen.

Övergång av verksamhet

I Las och Medbestämmandelagen finns regler som skyddar anställningen och arbetsvillkoren för de anställda när en verksamhet övergår från en arbetsgivare till en annan.

Extra varning!!

Den arbetsgivare som vill göra sig av med en anställd utan att över huvud taget ta hänsyn till turordningsreglerna kan helt sonika förklara att en person inte är önskvärd och bör säga upp sig. Något som enligt Sif är vanligt i IT-branschen och blivit allt vanligare i andra branscher.

Fakta / Anställningsskydd

o Las, Lagen om anställningsskydd, reglerar vad som gäller för tidsbegränsade anställningar, vid uppsägning och avsked och rätten till återanställning.

På de statliga myndigheterna gäller inte Las fullt ut då anställningsskyddet också styrs av:

o Turas, Avtal om turordning för arbetstagare hos staten. Reglerar vad som gäller vid uppsägningar på Arbetsgivarverkets område.

o Loa, Lagen om offentlig anställning. Reglerar att »förtjänst och skicklighet« ska vara avgörande vid tjänstetillsättningar.

o AF, Anställningsförordningen, innehåller regler om visstidsanställningar för vissa statliga arbeten.

o Vid Högskolorna gäller även Högskolelagen och Högskoleförordningen.

ÄMNEN:

Arbetsrätt
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA