Safety talks och safety walks är centrala begrepp i säkerhetsarbetet på Cecilia Henrikssons och Daniel Ozolins arbetsplats på Swedavia. »Ingen ska vara ensam i en jobbig arbetssituation, vi roterar och backar upp«, säger Daniel Ozolins.
Bild: Elis Hoffman
Safety talks och safety walks är centrala begrepp i säkerhetsarbetet på Cecilia Henrikssons och Daniel Ozolins arbetsplats på Swedavia. »Ingen ska vara ensam i en jobbig arbetssituation, vi roterar och backar upp«, säger Daniel Ozolins.

Täta samtal sätter säkerhet i centrum

SÅ GJORDE VI: SWEDAVIA2018-05-15

Frågor om arbetsmiljö ska finnas med i vardagen, hela tiden. Därför har Swedavia infört dagliga så kallade safety walks och safety talks för chefer och medarbetare.

Säkerhet är viktigt inom Swedavia, som driver flera av landets flygplatser. ST-medlemmen Daniel Ozolins arbetar som ATOS, Airport Technical Operative Supervisor, på Arlanda. Som ATOS ser han till att regelverk följs: han utför fordonskontroller, vinkar in plan, kontrollerar avstånd och ser över hastighetsövervakningar.

– Vi är vana att arbeta med säkerhet, och arbetsmiljön är en del av det arbetet. Att alla ska må bra är en säkerhetsfråga, säger han.

Gruppchefen Cecilia Henriksson, också hon ST-medlem, beskriver hur safety talks kan gå till på hennes enhet med sjutton medarbetare:

– Det är ett kontinuerligt samtal, så att jag som chef alltid har koll på hur de anställda har det. Det är egentligen enkelt, som att vara närvarande och aldrig hoppa över frågan: »Hur har du det i dag?«

Hon säger att samtalen sker helt informellt – det är en daglig dialog utan inbokade möten.

– Bokade möten behövs också, men de kan inte ersätta de här samtalen.

Som chef finns en risk att man glömmer att ställa sådana frågor när arbetsbelastningen är hög, säger hon.

– Men ta dig tid! Du hinner. Se det som en investering i arbetsgruppen. Om den blir mer fungerande kommer det att ge er tid i slutänden.

Både facket och arbetsgivaren är nöjda med arbetssättet. Daniel Ozolins tycker att safety talks bygger bättre relationer i personalgruppen: samtalen sker nämligen inte bara mellan chef och medarbetare, utan också medarbetare emellan.

– Det är inte så att vi sätter oss ner och säger »nu ska vi ha safety talk!«, men samtalen har blivit en naturlig del av jobbet. Ofta ställs vi inför situationer som är nya och svåra att hantera. Då går vi till en kollega och pratar. Ingen ska vara ensam i en jobbig arbetssituation, vi roterar och backar upp.

Med safety walks ska arbetsmiljö­frågorna tas ut i verksamheten, så att de inte stannar vid samtal och ord. Cecilia Henriksson beskriver vad det kan innebära för henne som chef:

– Jag ser till att inte fastna bakom skrivbordet. Det är inget jättekomplicerat, men jag ska finnas på plats och se hur det ser ut i medarbetarnas vardag. Det är vår gemensamma arbetsmiljö.

Daniel Ozolins tror att både chef och medarbetare kan ta ansvar för att arbetet med safety talks och safety walks ska bli bra.

– Det gäller att våga vara medmänniska och inte bara medarbetare. Se dina kolleger. Och våga svara ärligt när någon frågar hur du mår! Safety talks är en hjälp på vägen. Ju mer vi känner varandra desto lättare är det att finnas för varandra när det är svårt.

Tips för den som vill pröva safety talks och safety walks

  • Var närvarande som chef och medarbetare.
  • Var nyfiken! Kommunicera, ställ frågor – även om de ibland känns lite obekväma. Ser du att någon är trängd – fråga!
  • Våga vara ärlig och berätta hur du mår.
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA