Därför reserverade jag mig

DEBATT: DEBATT2003-12-17

Vid den konferens som förbundsstyrelsen kallat STs avdelningsordföranden till i början av maj fick undertecknad många uppmaningar att mer utförligt redogöra för det ställningstagande och den analys som jag gjort genom reservationen i förbundsstyrelsen.

Utgångspunkten för ställningstagandet är förbundsstyrelsens beslut om de ekonomiska förutsättningar som skulle vara uppfyllda för ett nytt förbund. För det första skulle det vara en enhetlig förbundsavgift och för det andra att de samlade resurserna för den lokala verksamheten ska uppgå till oförändrad nivå, d v s till ca 100 miljoner kronor. Dessutom ligger i förutsättningarna att det stora flertalet av medlemmarna inte skulle få höjd avgift.

Som skattetjänsteman har jag i hela mitt yrkesverksamma liv sysslat med ekonomisk analys, men måste trots detta tillstå att jag haft stora svårigheter att tränga igenom ekonomirapporten. För att kunna genomföra en rimlig analys av konsekvenserna måste man skaffa kompletterande uppgifter. Rapporten innehåller inte någon fullständig redogörelse över de kostnader som kan beräknas för det nya förbundet. Ett sådant kompletterande dokument är den rapport som projektet låtit auktoriserade revisorer göra över förbundens kostnader 1998. Genom att från rapportens redovisade resultat steg för steg gå bakåt i kedjan kan man få en uppfattning om vilka ekonomiska förutsättningar som kommer att gälla för det nya förbundet.

Kostnaderna för de fyra förbunden uppgick 1998 totalt till 1 038 miljoner kronor. Häri ingick kostnader för arbetslöshetskassan med 315 miljoner kronor. Totalt uppgick kostnaderna för den fackliga verksamheten till 723 miljoner kronor. Vid en summering av intäkterna av de enhetliga förbundsavgifterna uppgår dessa till 633 miljoner kronor. Ekonomirapporten anger att besparingarna kan beräknas till 50 miljoner kronor. I detta läge saknas således 40 miljoner kronor För att få vinst- och förlusträkningen att gå ihop måste antingen kostnaderna minska eller intäkterna öka.

Eftersom besparingarna är uttömda kan kostnaderna endast minskas genom en ytterligare reducering av personal med ca 80 årsarbeten utöver de ca 50 årsarbeten som besparingarna förorsakar. Detta är en fullständig omöjlighet om projektets ambitioner ska kunna uppnås. Satsningen på en stark regional verksamhet skulle omintetgöras. Därmed återstår endast att hitta ett system för att öka intäkterna. Istället för att av den enhetliga förbundsavgiften överföra 100 miljoner kronor för lokal verksamhet har beloppet reducerats till 60 miljoner kronor medan återstående 40 miljoner kronor ska finansieras genom lokala avgifter. Dessa avgifter ska emellertid endast drabba de s k arbetsplatsanknutna avdelningarna, d v s medlemmar i avdelningar inom ST, SKTF och FF.   

TriO-projektet har konstaterat att kostnadsstrukturen i de olika förbunden skiljer sig åt. HTF som har många små arbetsplatser måste för att klara sin verksamhet förlita sig på en väl fungerande kansliorganisation, medan de övriga förbunden kan klara en större del av verksamheten med insatser av förtroendevalda.

Trots dessa skillnader i användandet av de gemensamma resurserna ska medlemmarna inom ST, SKTF och FF inleverera högre avgifter än de som relativt sett tar i anspråk de gemensamma resurserna i högre utsträckning. För ett antal avdelningar inom nuvarande ST kommer avgiftskonstruktionen att leda till högre avgifter än de som finns idag.

Med utgångspunkt i det som jag redovisat ovan konstaterade jag att ekonomirapportens förutsättningar inte uppfyllde de krav som ställts upp för ett genomförande av TriO-projektet

Lars-Olof Nilsson, ersättare i STs förbundsstyrelse, reservant

Fakta

Styrelserna i de fyra TriO-förbunden ST, SKTF, HTF och FF har samtliga antagit ekonomirapporten och konstaterar att de mål om ekonomin som sattes upp i februari i Bålsta går att uppnå. Därmed finns ekonomiska förutsättningar att bilda ett nytt gemensamt förbund.

De ekonomiska ramarna innebär i korthet:

  • Medlemsavgiften sänks med 50 miljoner kronor.
  • Nivån för avdelningarnas resurser bibehålls på 100 miljoner kronor.
  • 50 miljoner sparas i den centrala organisationen och i administrationen.
  • Det finns ett utrymme på ca 30 miljoner kronor om året för satsningar. STs styrelse antog rapporten den 7 maj 2001. Lars-Olof Nilsson, som var tjänstgörande ersättare vid detta tillfälle, reserverade sig mot beslutet.

Detta är ett debattinlägg. Det är skribenten som svarar för innehållet och de åsikter som förs fram i texten.

ÄMNEN:

Facket ST
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA