JO kritiserar Migrationsverket

MIGRATIONSVERKET2019-11-07

Justitieombudsmannen, JO, kritiserar Migrationsverket sedan myndigheten i ett år och åtta månader underlåtit att underrätta en asylsökande om att hans ansökan om uppehållstillstånd avslagits.

Den asylsökande mannens ansökan om uppehållstillstånd avslogs av Migrationsverket i januari 2014. På grund av verkställighetshinder beviljade myndigheten en ny prövning i februari 2016, en prövning som ledde till att hans ansökan avslogs på nytt i juni 2016. Men det skulle dröja ända till februari 2018 innan myndigheten delgav honom avslagsbeslutet.

JO konstaterar i sitt beslut att Migrationsverkets handläggning varit förenad med stora brister. Myndigheten har bland annat frångått sina egna rutiner för underrättelse om beslut, lämnat felaktig information till den asylsökandes offentliga biträde och låtit bli att registrera allmänna handlingar.

Migrationsverket har dessutom, trots påpekande från mannens offentliga biträde, inte följt upp om han underrättats om beslutet.

Migrationsverket skickade sitt avslagsbeslut till mannens offentliga biträde. När advokaten kontaktade verket och frågade om den asylsökande hade delgetts beslutet fick hon till svar att han ansågs underrättad om beslutet genom henne, och att överklagandefristen därmed börjat löpa. Sedan det juridiska biträdet invänt mot myndighetens uppfattning återkom verket och bekräftade att den asylsökande inte kunde delges genom henne och att han alltså inte var delgiven beslutet och bad om ursäkt för den felaktiga informationen.

Trots det delgav inte Migrationsverket den asylsökande själv att hans ansökan avslagits förrän mer än ett och ett halvt år senare.

”Den bristfälliga handläggningen har orsakat mannen stora olägenheter, bland annat då han har fått leva i ovisshet och inte har fått möjlighet att överklaga beslutet tidigare”, skriver JO i sitt beslut.

Migrationsverket konstaterar att informationen mellan olika enheter inom verket inte har fungerat tillfredsställande. E-postkonversationen mellan myndighetens handläggare och det juridiska biträdet har inte diarieförts. Att den inte registrerats i enlighet med gällande regler är enligt JO otillfredsställande.

”Detta är, som sagt, oacceptabelt. Migrationsverket ska kritiseras för den bristfälliga hanteringen”, skriver JO Per Lennerbrant i beslutet.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA