Jonas Karlssons lust till jobbet

KULTUR: FILM OCH TEATER2012-06-19

Recensenterna hyllar mångsysslaren Jonas Karlsson, som nu är aktuell igen – både på filmduken och teatern. Men när förväntningarna ökar stegras också hans nervositet.

Av:  Ingegerd Rönnberg

Efter en längre tjänstledighet åter­vände Jonas Karlsson i våras till Dramaten. Han slår upp fönstret i logen för att få in frisk luft, glider ned i soffan med kaffemugg i hand och blicken lite i fjärran. Tröttheten, säger han, beror på succén Fanny och Alexander. Före­ställningen spelas ofta, och den är lång. Han är hemma hos familjen först runt midnatt.

– Redan när jag vaknar börjar jag ladda inför rollen. Därför kan jag nog verka lite frånvarande under dagen. Jag jobbar på att vara mer i nuet, säger Jonas Karlsson. När jag ska in på scenen försvinner tröttheten. Mötet med publiken ger en sådan energi. Allt vi berättar är ju nytt för dem.

Trots att han har gjort många roller på teater, bio och tv känns han inte som ett utslitet skådespelaransikte.

– Jag har gjort en smygande kar­riär. Mestadels har det lunkat på i jämn takt även om det farit iväg ibland, säger han. Att jag gör så väsensskilda grejer, varvar genrer och former, beror dels på att jag är ombytlig som person, och dels är det ett sätt att behålla lusten till yrket.

I sommar är han aktuell i den nya svenska storfilmen Cockpit av Mårten Klingberg. Där spelar han en man som klär ut sig till kvinna.

– Man kan lika litespela kvinna som spela man, säger Jonas Karlsson. Frågan jag alltid ställer mig är »vem är personen?« Det gäller att försöka göra allt på allvar.

Jonas Karlsson arbetade tidigare med Mårten Klingberg i fotbollskomedin Offside.

– Vi ville fortsätta samarbeta och manuset till Cockpit är jättebra. Karaktärerna är inga schabloner. Berättelsen slår åt alla håll, men är ändå på pricken. Det finns en allvarlig grundton i manuset: att man inte ska bedöma någon efter kön eller sexuell läggning, utan se till människan.

Jonas Karlssons rollfigur Valle är en rätt hämmad typ. När han »byter kön« och blir Maria får han plötsligt vara med om att bli bemött på både fördomsfulla och sexistiska sätt. Han börjar bita ifrån och kräva respekt, och får då mer pondus. Samtidigt lockar Maria också fram en mer sensuell sida hos Valle, som han tycker om.

– När han tvingas avslöja leken och slänga av sig rollen, gör han det gans­ka ovilligt. Det kan jag identifiera mig med, säger Jonas Karlsson. Ibland har det känts svårt att lämna en roll när en teaterföreställning spelats klart. Man kan bli oerhört fri i en roll.

Han vill inte att publiken ska sitta bekvämt bakåtlutad, utan ivrigt framåt­böjd.

– Det ska finnas oväntade vändningar i en film eller teaterföreställning, och det ska svänga på samma sätt som det ska svänga om musik.

– Skådespeleri handlar mycket om att hitta rätt ton, att ha sinne för tajming och inte minst att kunna samspela. Därför kan det låta som en motsägelse att en teater ofta är en arbetsplats fylld av konflikter och intriger. Men så blir det när alla jobbar med sina känslor och stora estradörer är inblandade. Sådana konflikter kan vara rätt underhållande och jag lär mig av dem.

För några år sedanbörjade Jonas Karlsson också att skriva. Från början var det för att få ett andningshål i skådespelartillvaron, men han har fått mycket beröm också som författare. Hans debutpjäs som manusförfattare var Nattpromenad.

– När jag hade skrivit klart manuset bad jag en vän lämna in det för bedömning. Om teatern sa ja ville jag att det skulle vara för att de gillade historien, inte för att det var jag som hade skrivit den.

 

Både debutpjäsenoch pjäsen Mellan­rumhar satts upp på Stockholms stadsteater. Jonas Karlsson har också gett ut tre novellsamlingar.

En ruggig novell bygger på en dröm Jonas Karlsson hade: han står på scenen och blir nästan lynchad av publiken.

– Scennervositeten har ökat på sena­re år, i takt med att förväntningarna på mig har ökat. Jag kan tänka att »här står jag och ska pracka på er något«. Man blir så sårbar på scenen.

Kan du känna att du har fått en speciell gåva för berättarkonsten?

– Någon sorts talang är det väl, men mest handlar det om en vilja att kommunicera och försöka förstå sin omvärld.

Samtidigt som Jonas Karlsson kommer att synas på biografer över hela landet, fortsätter han att spela Gustav Ekdahl i Fanny och Alexander. Han har fått strålande recensioner för sin rolltolkning i denna Bergmanska saga som är mest känd som tv-drama.

– I början av repetitionerna hade jag lite problem att frigöra mig från Jarl Kullesgestaltning av denne vällusting. Nu gör jag rollen som en hyllning till honom, och samtidigt har den drag av Bergman.Det är en härlig karaktär, och jag får ta ut svängarna. Dessutom gillar jag att det är en stor ensemble, vilket inte är så vanligt på
tea­tern i dag.

Jonas Karlsson älskar teaterns sätt att berätta en historia.

– Bra teater visar hur vi människor kan vara och säger något om omvärlden. Jag kan tycka att det är en vacker handling vi skådespelare gör.

Jonas Karlsson som Gustav Ekdahl i en scen med Jennie Silfverhjelm i Fanny och Alexander på Dramaten. Jonas Karlsson själv säger att han gör rollen som en hyllning till Jarl Kulle. Foto: Sören Vilks
Jonas Karlsson som Gustav Ekdahl i en scen med Jennie Silfverhjelm i Fanny och Alexander på Dramaten. Jonas Karlsson själv säger att han gör rollen som en hyllning till Jarl Kulle. Foto: Sören Vilks
Jonas Karlsson som »könsbytaren« Valle i filmen Cockpit. Foto: Niklas Maupoix
Jonas Karlsson som »könsbytaren« Valle i filmen Cockpit. Foto: Niklas Maupoix
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA