Olle Lidbom: Kvävning medelst utgivning av bilagor

KRÖNIKA: GÄSTKRÖNIKA2010-06-08

Saker som det bara finns ett exemplar av kallas på svenska »unikum«. Svepduken i Turin – som påstås avbilda Jesus ansikte – är ett klassiskt exempel. Berlinmuren, Picassos palett och Agnetha Fältskogs glansblåa sparkdräkt från schlagerfestivalen 1974 får också räknas till unikumen. De går att kopiera, men se, då förlorar de sin magi.

Det svenska kungahuset är också ett unikum. Oefterhärmligt och omöjligt att kopiera. Där börjar likheterna mellan schlager och kungahuset.

Båda fenomenen har mycket litet stöd bland journalister, som avskyr både kungahuset och schlagerspektaklet. Den överdådiga bevakningen skyller man på allmänintresset – men i det tysta vill medierna störta både kungen och schlagerditon Christer Björkmans hov. Men det finns all anledning att ställa sig frågan: är det intresset för kungahuset som står i zenit – eller är det bevakningen?

                                                     — •l• —

De journalister som var med på förra kungliga bröllopet 1976 säger att bevakningen av kung Carl Gustaf och Silvias vigsel var enorm. Men den var ändå en västanfläkt i jämförelse med årets bröllopsskriverier. I Sverige har det i år startats ett tiotal nya tidskrifter om bröllopet och kungahuset, och minst lika många tv-program, dokumentärer och nya bilagor.

Varje detalj, skrymsle, blick och rit analyseras och dokumenteras. TV4s inställsamma porträttserie av kungahuset låter som en dröm för rojalisten: i stort sett allt visas – det enda vi inte får se är när kungafamiljen går på toaletten.

                                                   — •l• —

Resultatet är kontraproduktivt. Kungahusets magi och exklusivitet skavs bort för varje »Bakom kulisserna«-bild och »Dom är som oss«-intervju. Ju fler gånger det ältas om vigselringarnas beskaffenhet eller kyrkoprocessionens tågordning, desto ointressantare blir den.

Även en hårdhudad monarkist känner sig bedragen – var det inte mer än så här?

Känslan påminner om den årliga eftersmaken när schlagertornadon dragit förbi vårt land. En smak av fadd tomhet.

Mediebevakningen av schlagerfestivalen har exploderat och i takt med mediernas motvilliga pådrag har förväntningarna ökat. Den stora skillnaden är att schlagern alltid varit ett jippo. Förväntningarna och uppbyggnaden är lång och avancerad och fallet blir alltid hårt: Jaså, blev vi utslagna redan i semifinalen i år? Var det inte mer än så?

Där slutar också likheterna mellan Abba-Agnethas vallmoblå sparkdräkt och kungahuset. Schlagern och kungahuset har visserligen reducerats till events i mediernas händer. De är bensin till sedelpressen och tryckpressen. Men schlagern tycks stärkas av varje schlagerbloggare och löpsedelskrig. Den bygger på orimlig förväntan. Kungahuset tappar glans och färg när det föräras samma uppskruvade bevakning som schlagern. Magin mattas. Unikumet försvagas.

Kanske är det just så som den svenska mediekåren tänker få utlopp för sina republikanska ambitioner: att störta kungen genom att kväva honom till döds med bilagor, dokumentärer och
alldagliga detaljer.

Olle Lidbom är mediekonsult och skribent. Han driver mediebloggen Vassa Eggen.

Detta är en krönika. Det är skribenten som svarar för innehållet och de åsikter som förs fram i texten.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA