ST har varnat för ökad sjukfrånvaro under många år, säger Anders Wikström, arbetsmiljö­ansvarig vid ST inom Arbets­förmedlingen.
Bild: Jerker Andersson
ST har varnat för ökad sjukfrånvaro under många år, säger Anders Wikström, arbetsmiljö­ansvarig vid ST inom Arbets­förmedlingen.

Sjukfrånvaron fortsätter att öka

HÄLSA2017-05-30

Sjukfrånvaron i staten ökar för femte året i rad, visar statistik från Statskontoret. Bland de större myndigheterna med hög sjukfrånvaro återfinns Statens institutionsstyrelse och Arbets­förmedlingen.

I genomsnitt var sjukfrånvaron i de statliga myndigheterna 4,1 procent av den ordinarie arbetstiden 2016, vilket är en ökning med en dryg procent­enhet sedan 2012.

Det är långtidsfrånvaron, frånvaro i mer än sextio dagar, som ökat markant. 2016 utgjorde den 54,8 procent av den totala sjukfrånvaron, en ökning från drygt 45 procent 2012.

Kvinnor har en högre sjukfrånvaro, 5,5 procent, jämfört med 2,7 procent för män. Mest ökade sjukfrånvaron bland anställda mellan 30 och 49 år.

Allra högst sjukfrånvaro hade Fastig­hets­mäklarinspektionen och Riksutställningar med 9,8 respektive 9,7 procents sjukfrånvaro. Båda är små myndigheter med ett tjugotal anställda, där enstaka sjukskrivningar får stor effekt i statistiken.

En av de största myndigheterna med höga sjuktal är Arbetsförmedlingen, med 14 400 anställda. Där har sjukfrånvaron ökat från 4,7 till 6,9 procent mellan 2012 och 2016.

Anders Wikström, arbetsmiljö­ansvarig vid ST inom Arbetsförmedlingen, säger att ST varnat för ökad sjukfrånvaro under flera år och att hög arbetsbelastning är en av förklaringarna. Först nu har arbetsgivaren tagit det på allvar, menar han.

– I januari lyfte generaldirektören det som en viktig fråga. Det är en ange­lägen signal ut till organisationen.

Enligt Anders Wikström är det inte bara arbetsförmedlarna som är i faro­zonen, utan även sektionscheferna. Allt läggs på dem, konstaterar han. De ska driva den så kallade förnyelseresan, de har rege­ringens och ledningens krav på sig om bättre resultat och de ansvarar för att få ned sjuktalen.

– Samtidigt behöver vi mer närvarande chefer, som har tid att träffa personalen.

Enligt Camilla Holma, HR-strateg på Arbetsförmedlingen, jobbar myndig­heten med analyser av bland annat frisk- och riskfaktorer i samverkan med de fackliga organisationerna. En ny cent­ral arbetsmiljöplan är precis klar.

– Nu behöver vi fokusera på att minska komplexiteten i arbetsförmedlar­rollen, stärka ledningsgrupperna och skapa förutsättningar för det nära ledar­skapet som vi vet är en hälsofrämjande faktor, säger hon.

Myndigheterna med högst sjukfrånvaro 2016  

  • Fastighetsmäklarinspektionen - 9,8 %
  • Riksutställningar - 9,7 %
  • Statens institutionsstyrelse - 8,8 %
  • Arbetsdomstolen - 7,7 %
  • Myndigheten för press, radio och tv - 7,6 %
  • Statens musikverk - 7,4 %
  • Forskningsrådet Forte - 7,3 %
  • Arbetsförmedlingen - 6,9 %
  • Länsstyrelsen i Stockholms län - 6,5 %
  • Överklagandenämnden för studiestöd - 6,5 %

Källa: Statskontoret

Läs hela listan

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

Hälsa
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA