Bild: Mostphotos

Missvisande bild av Arbetsförmedlingen

DEBATT: DEBATT2018-08-29

Trots att Arbetsförmedlingen har lågt anseende bland allmänheten har de arbetssökande och arbets­givarna förtroende för myndigheten, skriver arbetsförmedlaren Johan Berg.

SVTs serie Sveriges bästa arbetsförmedling har skildrat vardagen för fyra arbetslösa personer och arbetet på arbetsförmedlingskontoret i Örnsköldsvik. Arbetsförmedlingen debatteras flitigt och partierna i Alliansen vill göra om myndighetens uppdrag i grunden och privatisera den om de vinner valet. Motiveringen är att Arbetsförmedlingen har misslyckats med att förmedla jobb.

Den inställningen har jag också haft, och förr kunde jag bli provocerad bara av namnet Arbetsförmedlingen. Jag ansåg att myndigheten var förlegad och saknade legitimitet i vårt moderna samhälle, i tider av Linkedin och sociala medier. Men i dag kan jag tvärtom se att myndigheten har en plats att fylla och jag kan känna stolthet över att vara en del av Sveriges mest kritiserade myndighet.

Arbetsförmedlingen har ett lågt förtroende hos allmänheten. Professor Lars Calmfors har dock uttryckt att Arbetsförmedlingens dåliga anseende är delvis oförtjänt och professor Anders Forslund menar att förtroende­mätningar inte ger en rättvis bild av hur Arbetsförmedlingen sköter sitt uppdrag, med tanke på dess uppdrag som kontrollfunktion mot a-kassan.

Kantar Sifo slår fast att myndigheters anseende hos allmänheten till största delen påverkas av hur medie­bilden uppfattas, och inte av den egna kontakten med myndigheten. Samtidigt menar nästan 8 av 10 att mediebilden av Arbetsförmedlingen upplevs negativ. Faktum är att både arbetsgivare och arbetssökande har förtroende för Arbetsförmedlingen, men det är det få som vet. De senaste tio åren har i genomsnitt 90 procent av arbetsgivarna som nyttjat myndighetens tjänster svarat att man är nöjd med Arbetsförmedlingen.

I traditionella medier och i sociala medier sprids ofta en missvisande bild av Arbetsförmedlingen och en rad »fake news«, då det finns ett starkt ekonomiskt och politiskt intresse av att privatisera Arbetsförmedlingen. Nyligen uppdagades det hur Svenskt Näringsliv har spridit lögner om Arbets­förmedlingen i åtta år och hur Centerpartiet har försökt mörklägga granskningar som visar att Arbetsförmedlingens arbete med nyanlända har lyckats. Kritiken mot Arbetsförmedlingen är ständigt närvarande i medierna – detta oavsett om arbetsförmedlare går på knäna med en vardag som kantas av känslor av att inte räcka till. Men på samma gång finns en känsla att faktiskt kunna göra skillnad.

Vi behöver problematisera bilden av Arbetsförmedlingen, en myndighet som jag inte trodde att jag skulle vilja stå upp för. Inte trodde jag heller att förmedla jobb handlar om så mycket mer än bara att hjälpa människor att hitta jobb, utan faktiskt främst går ut på att hjälpa människor till jobb genom till exempel praktik, väg­ledning, utbildning och anställningsstöd. Jag hade heller aldrig trott att jag skulle höra till de 9 av 10 arbets­förmedlare som har en skyhög arbets­belastning.

Frågan är vad som kommer att hända med myndigheten efter valet. Oavsett vad som händer kommer jag att kunna känna mig stolt över att få ha varit en del av Arbetsförmedlingen, en myndighet som är värd upprättelse.

Johan Berg, arbetsförmedlare i Örebro

Detta är ett debattinlägg. Det är skribenten som svarar för innehållet och de åsikter som förs fram i texten.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA