Nio tips som hjälper dig att må bättre

FÖRDJUPNING: OHÄLSA2003-07-31
Av:  Charlotte Frick Säfström

1. Hur mår du?
Många människor är stressade och mår dåligt, men vet inte riktigt varför. Börja med att ställa dig följande tre frågor:
Om du inte mår bra, är det något i din livsstil du kan förändra? Vad äter du? Hur mycket rör du dig? Vilka sjukdomar har du?

Titta på de människor du umgås och arbetar med. Vad ger de dig som person?

Är ditt arbete meningsfullt? Uppskattas du för det du gör?
Försök sedan att ändra det som inte känns bra.

2. Vad ger dig energi?
Försök att göra minst tre saker varje dag som du mår bra av. Pröva också att göra saker på nytt sätt: Ät något annat till frukost och ta en annan väg till jobbet.

3. Vad äter du?
Kolla om kosten verkligen ger dig det du behöver. Många människor har näringsbrist fast de inte vet om det. Det kan leda till sjukdomar och öka risken för att man ”går in i väggen”. Ät alltså mat av bra kvalitet och ta gärna kosttillskott.

4. Jämför dig inte med andra
En av de saker som gör att vi känner stress är att vi jämför oss med andra – både på jobbet och på fritiden. Tävla hellre med dig själv. Det är lätt att få känslan av att alla andra hinner med allt. Det gör de inte!

5. Unna dig att njuta
Många försöker leva upp till krav som de tror att andra ställer på dem. De har svårt att göra saker de mår bra av eller tycker är roligt. Försök att vända på det och se vad d u vill och mår bra av.
Det kan vara så enkelt som att njuta av musik, en god bok eller att ägna en stund åt meditation eller qigong.

6. Sovra bland alla måsten
Var lite lat på ett konstruktivt sätt. Innan du gör något, ställ följande tre frågor:

  • Måste det göras?
  • Måste det i så fall göras av mig?
  • Måste det i så fall göras just nu?

7. Våga vara nedkopplad
E-posten plingar i datorn och telefonen ringer ständigt. Det stressar oss. Vill man att hjärnan ska hinna återhämta sig gäller det att då och då vara ”nedkopplad” i vaket tillstånd. Att ha mobilen avstängd på fritiden och bara kolla e-posten ibland kan vara steg på vägen.

8. Skapa regler
Gör upp spelreglerna för hur man ska bete sig mot varandra på jobbet. När man kommit överens om spelreglerna kan man diskutera vad som händer när någon bryter mot dem. Så skapas ett öppnare klimat på jobbet. Spelreglerna kan gälla:

  • Öppenhet
  • Ärlighet
  • Respekt
  • Tillit
  • Stöd
  • Att undvika ironi
  • Att inte baktala varandra
  • Att stå för det man säger
  • Att våga tycka annorlunda.

9. Var förlåtande
Var förlåtande mot dig själv och mot andra. Ingen är mer än människa och det gör inte så mycket om man inte når upp till alla sina föresatser. Det är viktigt att tillåta sig att misslyckas ibland!

Källor:

Beteendevetare Ulla Sturesson, stressforskaren Lennart Levi, Martin och Susanna Ehdin samt coachen Börje Wentrup, stressdoktorn Tomas Danielsson.

ÄMNEN:

Arbetsmiljö
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA