»Jag har lätt för att docka in i hopplösheten«, säger Sara Giese.
Bild: Ola Stenström
»Jag har lätt för att docka in i hopplösheten«, säger Sara Giese.

Hon sätter upp Orwells dystopi

KULTUR: TEATER2015-09-15
Nu tar George Orwells klassis­ka roman 1984 plats på teaterscenen. Regissören Sara Giese ser många aktuella frågor i dystopin som handlar om hur man gör motstånd i en totalitär regim och vad som skapar en terrorist.
Av:  Ingegerd Rönnberg

När jag möter Sara Giese laddar hon inför regissörens premiär – kollationeringen – då hon ska övertyga skåde­spelarna om att det grepp hon vill ta på dramat är det rätta. Trots att hon gjort en lång rad hyllade uppsättningar känns det nervöst. 

– Ett viktigt fokus i 1984 för mig är vår blindhet inför vår egen samtid, säger Sara Giese. Eftersom det är ett apokalyptiskt drama gäller det att docka in i hopplöshet. Det är något jag har väldigt lätt för.

Hon säger att hon själv ofta drabbas av »politiska depressioner«.

– I dag finns antidemokratiska rörel­ser över hela västvärlden och möjlig­heterna att övervaka människor är stora. Vi lämnar hela tiden digitala fotspår efter oss.

I 1984 skildras ett mardrömslikt övervakningssamhälle. Föreställningen, som är ett samarbete mellan Riksteatern och Östgötateatern, ska vara en mental resa och en idédiskussion om en tänkt framtid. 

– Publiken slungas in i huvudpersonen Winstons huvud och handlingen utspelas på ett förrädiskt glidande tidsplan. Kanske är det en västvärld som skenat? säger Sara Giese. 

Hon betonar att George Orwells 1984 är en roman som finns i vårt kollek­tiva medvetande. Även om man inte läst boken känner man säkert till uttrycket »Storebror ser dig« och begrepp som »nyspråk«, »tankepolis« och »dubbeltänkande«. 

– Även de som inte är teaternördar kan nog gå i gång på en sådan här uppsättning, säger hon.  Historien är dess­utom dramatiskt tacksam. Den skildrar ett övervakningssamhälle med feb­rig, para­noid stämning. 

Den telescreen som i 1984 övervakar människor i deras hem varje vaken minut finns naturligtvis med. Scenografen Johanna Mårtensson har gjort geniala lösningar, berättar Sara Giese. 

Handlingen börjar med att Winston tänker en egen tanke och påbörjar en förbjuden dagbok. Han vill tro att det går att göra uppror mot partiet och längtar efter att få uppleva kärlek. Mira­kulöst verkar drömmarna till en början slå in. Han möter Julia och tror att kontakten med fadersgestalten O’Brien är en väg till frihet. Men vägen bär ned i helvetet. 

– Den avskyvärda tortyr som Winston utsätts för när han vägrar ge vika och namnge »andra förrädare« är en viktig del av berättelsen. Även den har tyvärr relevans i vår samtid. Att politiska fångar torteras finns det ju många bevis för, säger Sara Giese.

Romanen gjorde mycket starkt intryck på Sara Giese när hon läste den första gången. Som regissör har hon längtat efter att iscensätta historien. 

– När jag såg att det fanns en nyskriven dramatisering blev jag väldigt intresserad. Den visade sig vara helt genial, framför allt beroende på två saker, säger hon. Manusförfattarna har lagt till en ramberättelse med en bokklubb som diskuterar romanen och tagit med ett appendix som Orwell själv har skrivit. Det skapar en viss hoppfullhet. 

I filmatiseringar av 1984 har Winston beskrivits som en hjälte. I pjäsen är han snarare en antihjälte eller möjligen någon som i frustration söker sig till en terrorcell.   

– Winston är en tråkig byråkrat och ganska opolitisk, men samtidigt behöver han utstråla något som gör att pub­liken intresserar sig för honom, säger Sara Giese.  

Den komplexa uppgiften axlas av Peter Jansson, som hon tidigare har samarbetat med på Örebro länsteater. Senast gjorde han huvudrollen i uppmärksammade Den besynnerliga händelsen med hunden om natten. 

En förändring i teaterversionen av 1984 handlar om Winstons sexuella drömmar. I romanen tar de stor plats, men det temat är nedtonat i pjäsens manus.

Sara Giese ser inte på roller som män eller kvinnor, utan kan »byta kön« på karaktärer om hon tycker att det är moti­verat. 

– Jag kan få kritik för att jag »kladdar ned« pjäser med mina feministiska glasögon. Men klassiker är oftast extremt gubbiga och det gäller att snirkla sig runt det, säger hon. 

Tillsammans med Måns Lagerlöf, dåvarande chef för Örebro länsteater, diskuterade hon redan tidigare en uppsättning av 1984. Projektet blev dock inte av eftersom han blev ny Riks­teaterchef. Nu blir föreställningen startskott för Riksteaterns satsning på en egen dramaproduktion.

– Det blir en bjussig uppsättning med en stor ensemble och ett avancerat scenbygge, säger Sara Giese nöjt. 

En av 1900-talets viktigaste romaner

  • Romanen 1984 skrevs av George Orwell i skuggan av andra världskriget och den tidens totalitära diktaturer. 
  • 1984 gavs ut 1949 och räknas som en av förra århundradets viktigaste romaner.
  • Dramatiseringen gjordes av britterna Robert Icke och Duncan Macmillan 2013. 
  • Pjäsen turnerar i Sverige 3 oktober–11 november. 
  • För regi står Sara Giese och i rollerna syns bland annat Peter Jansson, Karin Franz Körlof och Roger Storm. 
Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
Genom att trycka på "Skicka" godkänner jag att mitt inlägg kan publiceras på webben och i papperstidningen. Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer på samma sätt som insändare. Publicering sker först sedan inlägget granskats. Detta sker normalt under kontorstid. Publikt publicerar inte inlägg som innehåller personangrepp. Inte heller publiceras inlägg som handlar om något annat än ämnet för artikeln.