Monica Åslund Forsén, pedagogvärd, och Daniel Wetterskog, museichef,  i den del av utställningen som visar musikinstrument.
Bild: Casper Hedberg
Monica Åslund Forsén, pedagogvärd, och Daniel Wetterskog, museichef, i den del av utställningen som visar musikinstrument.

Modern teknik ger nytt liv åt föremålen

KULTUR: MUSEUM2017-01-24
I februari öppnar det nya Scenkonstmuseet i Stockholm. Museichefen Daniel Wetterskog och pedagogen Monica Åslund Forsén hoppas väcka besökarnas skaparlust.
Av:  Birgitta Haglund

Vi går genom de salar där Scenkonstmuseets öppningsutställning »På scen« snart ska vara färdigbyggd. Utställningen tar med besökaren både framför och bakom kulisserna inom teaterns, musikens och dansens världar genom att visa delar av museets samlingar – ofta med hjälp av besökarna själva och modern teknik.

När Daniel Wetterskog ställer sig i en pose framför en skärm dyker där vips upp en bild av ett föremål ur Scenkonstmuseets stora samlingar. Framför en annan skärm kan besökaren genom olika rörelser skapa ett musikverk. Musiken rör sig alltså efter besökaren, inte tvärtom.

Scenkonstmuseets främsta vision är att skapa interaktivitet. En annan vision är tillgänglighet. Hela museet, inklusive den nybyggda entrén, är i dag anpassat för personer med funktionsnedsättning. Men det handlar också om tillgänglighet i betydelsen att nå ut brett. Här ska besökare från olika generationer och kulturer kunna hitta något som väcker kreativiteten.

– Många museer känner en stark mission att lära ut saker och lärandet är viktigt. Men om man verkligen vill få stökiga tonåringar att lära sig något måste de få möjlighet att testa saker själva. Även om du aldrig har hållit i ett musikinstrument ska du kunna kliva in i ett rum här och prova på att faktiskt skapa musik, säger Daniel Wetterskog.

Målet är att bygga utställningar på ett sätt som gör att en femåring och en sextiofemåring kan dela sina upplevelser. »Teaterboken«, av brittiska konstnärsduon Davy och Kristin McGuire, är ett lysande exempel på detta, menar Daniel Wetterskog.

– Det är en pop up-bok där det öppnar sig en hel värld ur sidorna. Att kombinera den formen med att boken visar projicerade filmsnuttar från klassiska uppsättningar som Kristina från Duvemåla eller Fröken Julie, det blir gräns­överskridande.

Under Bergmanåret 2018 kommer en utställning om Ingmar Bergman. Redan i år hoppas Daniel Wetterskog kunna visa en installation av regissören Robert Wilson, som bygger på hans omtalade uppsättning av August Strindbergs Ett drömspel på Stockholms stadsteater 1998. Det blir även kringaktiviteter till utställningarna, som panelsamtal, seminarier, konserter och performance.

– De första helgerna som museet har öppet ska dockmakaren David Wätte hålla workshops, berättar Monica Åslund Forsén, som ansvarar för den peda­gogiska utvecklingen på museet och är en av arbetsplatsens ST-medlemmar.

Under våren kan barn upptäcka museet tillsammans med den osynlige »scengångaren« utifrån en berättelse av Lisa Bjärbo.

– Besökaren får följa med till »scengångarens« favoritplatser i utställningen »På scen« och kanske till och med hjälpa »scengångaren« att bli synlig.

Monica Åslund Forsén tycker att musik, dans och teater är tacksamma ämnen att arbeta med, för att de är så grundläggande – från det vi föds rör vi oss, skapar ljud och tonaliteter.

– Vår pedagogiska inriktning handlar om att besökarna ska få uppleva konstarterna på ett sätt som de kanske inte brukar, men också att de ska kunna förstå något om sig själva och sin omvärld.

Scenkonstmuseet vill värna om kultur­arvet och samtidigt vara nyskapande. Men även om man använder sig av en del teknik är det fortfarande föremålen som står i centrum, säger Daniel Wetterskog:

– Om man förstärker exempelvis originalföremål från 1700-talet med hjälp av teknik kan det bli magiskt.

I den historiska bageribyggnaden med sina grova takbjälkar – vars äldsta delar är nära 400 år – får besökarna möta musikinstrument från Bellmans tid och kostymskisser från klassiska teateruppsättningar, men också bröderna Herreys gyllene skor och dockan Televinken.

Museet vill gärna utmana normer och främja mångfald. I arbetet har man använt sig av en genuspedagog. Daniel Wetterskog kommer in på den kultur­debatt om museerna och kulturarvet som fördes under hösten i Svenska Dagbladet:

– Vi försöker inte ta bort kultur­arvet och traditionen för att lägga på ett raster av feminism och genusperspektiv, utan vi vill titta på samlingarna ur olika perspektiv. Det handlar om att förstå samlingarna på nya sätt.

Monica Åslund Forséns önskan är att Scenkonstmuseet ska locka en mångfald av människor och inspirera besökarna till att förverkliga sina skapar­drömmar.

– Jag hoppas att museet ska bli en mötesplats där det kokar.

Scenkonstmuseet

  • Scenkonstmuseet, beläget på Sibyllegatan 2 i Stockholm, öppnar 11 februari med den fasta utställningen »På scen«.
  • Scenkonstmuseet är en sammanslagning av Sveriges Teatermuseum, Musikmuseet och Marionettmuseet och har avdelningar för teater, dockteater, musik och dans.
  • Vid sidan av samlingarna, som består av runt sextio­tusen föremål, visar museet även tillfälliga utställningar.
  • Först ut är »And it’s gone«, av Bogdan Szyber och Carina Reich, en installation som ger sig på »det omöjliga i att helt bevara och därmed ställa ut själva scen­konsten«.
Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
Genom att trycka på "Skicka" godkänner jag att mitt inlägg kan publiceras på webben och i papperstidningen. Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer på samma sätt som insändare. Publicering sker först sedan inlägget granskats. Detta sker normalt under kontorstid. Publikt publicerar inte inlägg som innehåller personangrepp. Inte heller publiceras inlägg som handlar om något annat än ämnet för artikeln.