Annons:

Ännu en anställd medverkar i marknadsföring för en leverantör

ARBETSFÖRMEDLINGEN2025-12-17

När en chef på Arbetsförmedlingen medverkade i en marknadsföringstext för it-leverantören Atea tillfrågades myndighetens presstjänst innan den publicerades, bekräftar presschefen Hans G Larsson. ”Det var en missuppfattning, man trodde att det handlade om en intervju”, säger han. Samtidigt kan Publikt nu avslöja att ytterligare en medarbetare har medverkat i marknadsföring för en annan av Arbetsförmedlingens leverantörer.

Tidigare i veckan kunde Publikt avslöja att en chef på Arbetsförmedlingen uttalat sig i marknadsföring för it-bolaget Atea, som är leverantör till myndigheten. Nu bekräftar myndighetens presschef Hans G Larsson att presstjänsten tillfrågades om marknadsföringen innan texten publicerades på Ateas webbplats i januari.

– Någon på it-avdelningen har hört av sig till presstjänsten och framställt det som att det handlar om en artikel och en intervju. Jag tror helt enkelt det blev en missuppfattning om vad det faktiskt handlade om. Jag skulle kalla det för ett olycksfall i arbetet, säger han till Publikt.

Har du själv sett marknadsföringstexten?

– Jag har ingen hågkomst av det. Det här är ett år sedan, jag har ingen aning om jag blev tillfrågad. Men vi sysslar med journalistkontakter och inte annonsering eller köpt media, det är inte vår sak.

Ytterligare en av Arbetsförmedlingens medarbetare har medverkat i en liknande marknadsföring på bolaget Sofigates sajt, där han berättar om hur it-plattformen Servicenow används i myndighetens arbete. Den medarbetaren har inte en chefsroll.

Arbetsförmedlingens generaldirektör Maria Hemström Hemmingsson uppger att hon inte haft kännedom om detta fall, som alltså är det tredje Publikt uppmärksammar där en medarbetare medverkar i en it-leverantörs marknadsföring.

– Jag känner inte till det, det här måste vi titta närmare på. Det är i så fall lika oacceptabelt som andra gånger, säger hon till Publikt.

Inte heller Hans G Larsson har sett marknadsföringstexten tidigare, uppger han. Han tror att det kan dyka upp fler liknande exempel.

– Det kommer säkert att komma fram fler exempel där medarbetare hos oss har deltagit i samma typ av marknadsföring på leverantörers hemsidor eller i annonser i värsta fall. Bilden som jag får är att det här är något som varit kutym inom it-branschen, inte bara hos oss, säger han.

Arbetsförmedlingen behöver därför förstärka sina interna utbildningar, anser Hans G Larsson.

– Alla har en grundutbildning i statstjänstemannarollen, men man kan behöva ha en uppföljning.

Arbetsförmedlingen har ingen särskild policy för anställdas medverkan i marknadsföring. Generaldirektören Maria Hemström Hemmingsson har tidigare inte sett något behov av det, förklarar hon.

– Jag har under min tid på myndigheten aldrig ens tänkt tanken att det var ett problem. Nu när jag upptäcker att det är det, då är det klart att vi måste se till att vi åtgärdar det, säger hon.

Arbetsförmedlingen har arbetsbefriat fyra medarbetare på it-avdelningen sedan myndighetens visselblåsarfunktion och internutredning fått uppgifter om oegentligheter, vilket Aftonbladet var först med att rapportera om. En av dem är it-direktören Krister Dackland, som Publikt tidigare kunde avslöja har medverkat i en annons för it-företaget Capgemini.

Nyligen rapporterade Aftonbladet även om att Arbetsförmedlingen använt ett kinesiskt AI-verktyg i ett pilotprojekt. Även detta har skett på myndighetens it-avdelning.

Alla dessa avslöjanden gäller er it-avdelning, ser du något problem med kulturen där?

– Jag kan inte uttala mig om den, vi utreder tipsen vi har fått nu. Vi har en väldigt duktig it-avdelning som gör väldigt mycket bra arbete. Om det också finns avarter så kommer vi att ta tag i dem. Men det är inte generellt, det är mitt intryck, säger Maria Hemström Hemmingsson.

Hon tillägger att hon är tacksam för att problemen kommer upp till ytan.

– Gör de inte det så kan vi inte åtgärda dem. Sen är det klart att jag är ledsen för det som har blivit fel, säger hon.

En internutredning kring eventuella oegentligheter eller säkerhetsbrister pågår nu på Arbetsförmedlingen. Presschefen Hans G Larsson kan inte svara på hur lång tid den kommer att ta.

– Det är väldigt svårt att bedöma, det kommer nya uppgifter och visselblåsningar. Ur ett mänskligt perspektiv finns alltid en ambition att det ska gå så fort som möjligt, det är jobbigt för dem som är berörda. Samtidigt får vi inte ge avkall på vare sig kvalitet eller det vi tittar på. Så det får ta den tid det tar.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.