Arbetsförmedlingens it-chef gör reklam för it-bolag
Arbetsförmedlingens it-direktör Krister Dackland medverkar i reklam för Capgemini, som är leverantör av it-tjänster till myndigheten. Det strider mot kraven på saklighet och opartiskhet och kan innebära mutbrott, enligt Parul Sharma, generalsekreterare på Institutet mot mutor.
I annonsen, som är publicerad både på Capgeminis och Dagens Industris hemsidor, berättar Krister Dackland om hur Arbetsförmedlingen arbetar med AI för att motverka bedrägerier och bidragsfusk. Enligt reklamen har Arbetsförmedlingen ”tagit hjälp av Capgemini” i det arbetet.
”De är en viktig partner sedan länge och har varit mycket involverade i vår modernisering av handläggarstödet. De är väl införstådda med våra utmaningar. Så när vi startade förändringen av vår process för bedrägeriupptäckter var det naturligt att använda deras expertis inom AI området”, framhåller Krister Dackland i annonsen, och fortsätter berätta om hur Arbetsförmedlingen och Capgemini arbetar tillsammans med AI-teknik för att kunna ”skapa verkligt värde för samhället”.
Att medverka i reklam för en upphandlad leverantör strider mot den statliga värdegrunden och regeringsformens krav på opartiskhet och saklighet, enligt Parul Sharma, generalsekreterare på Institutet mot mutor, IMM.
”När en myndighetschef framträder i reklam för en specifik leverantör riskerar det att uppfattas som att myndigheten gynnar just detta företag”, skriver hon i ett mejl till Publikt.
Det finns en betydande risk för att medverkan i reklam utgör så kallat delikatessjäv, enligt Parul Sharma, alltså att omständigheterna i sig kan påverka förtroendet för tjänstemannens opartiskhet. Agerandet kan även strida mot mutbrottslagstiftningen.
”Även utan ekonomisk ersättning kan medverkan i reklam innebära att en privat aktör får en otillbörlig fördel genom att använda tjänstemannens ställning och myndighetens anseende i marknadsföringssyfte”, kommenterar Parul Sharma.
Krister Dackland vill inte ställa upp på en intervju, utan skickar en skriftlig kommentar till Publikt:
”Efter publiceringen har vi haft en intern diskussion om artikeln. Det vill säga hur lämpligt det var att medverka. Innehållsmässigt stämmer det som står, och vi har ett viktigt och bra samarbete med leverantören kring denna viktiga AI-satsning mot välfärdskriminalitet. Men så här i efterhand var det olämpligt att medverka. Jag tar till mig detta och det är denna hållning som gäller framgent.”
Inte heller Arbetsförmedlingens generaldirektör Maria Hemström Hemmingsson vill medverka i en intervju. Myndighetens presschef Hans G Larsson säger till Publikt att medarbetare inte ska medverka i leverantörers marknadsföring.
– Vi som statliga tjänstemän ska inte kunna uppfattas som partiska och lyfta fram någon leverantör särskilt. Det är ingen diskussion om att det här är ett olycksfall i arbetet, att den här annonsen har godkänts. Det är felaktigt och inget vi kommer att fortsätta med.
Arbetsförmedlingen kommer inte att vidta några åtgärder med anledning av reklamen, enligt Hans G Larsson.
– Det här är inget som föranleder något ytterligare agerande i det här läget.
Är inte förtroendet för Krister Dacklands opartiskhet skadat?
– Det är svårt att bedöma, vi har inte hört några externa reaktioner på detta. Men vi har inte dragit några sådana slutsatser, att hans förtroende skulle vara skadat. Det handlar såvitt jag vet om en enstaka händelse, säger Hans G Larsson.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.