Annons:

Bild: Anders Cedérus, Mostphotos

Breddat uppdrag för Upphandlingsmyndigheten

UPPHANDLING2025-09-24

Upphandlingsmyndigheten ska enligt regeringens budgetförslag ta över vissa uppgifter från Myndigheten för digital förvaltning och Statens inköpscentral. ”Det skapar förutsättningar för ett ännu starkare, mer ändamålsenligt och för målgrupperna värdeskapande stöd”, understryker Upphandlingsmyndighetens generaldirektör Anja Clausin.

Enligt ett pressmeddelande är Upphandlingsmyndigheten positiv till att ta över uppgifter från Statens inköpscentral och Myndigheten för digital förvaltning . Det möjliggör enligt myndigheten ett mer utvecklat stöd för de offentliga affärerna och är till fördel för myndigheternas målgrupper. Enligt pressmeddelandet kommer ett samlat stöd och tjänster inom upphandlingsområdet också att generera betydande synergieffekter.

”I dagsläget görs ett angeläget och värdefullt arbete på samtliga tre berörda myndigheter. Att samla och samordna dessa uppgifter hos Upphandlingsmyndigheten skapar förutsättningar för ett ännu starkare, mer ändamålsenligt och för målgrupperna värdeskapande stöd”, betonar Anja Clausin i pressmeddelandet.

Syftet med reformen är att skapa ett mer heltäckande perspektiv på inköpskedjan genom att samla kompetens inom elektroniska inköpsprocesser, det statliga ramavtalsarbetet samt upphandlingsstödet. Det bidrar ytterligare till att främja utvecklingen av digitalisering av inköpsprocessen och standardisering, menar myndigheten.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.