Bild: Christian Kruse

Facket hoppas att ny chef kan lösa schemakaoset

SPÅRTRAFIKEN2021-12-15

ST inom SJ ser positivt på att den chef som haft ansvar för planering och schemaläggning av personal ombord på tågen har lämnat sin tjänst efter problemen med det nya planeringssystemet. ”Den person som kommit in i stället har mycket kunskap om järnväg och turfördelning och förhoppningsvis kan det bli bra”, säger Måns Wallin, ledamot i sektionsstyrelsen.

SJs nya planeringssystem började användas i slutet av oktober och Publikt har tidigare rapporterat om att det orsakat problem med scheman och lett till stress och frustration bland anställda. Systemet används både för att hantera tågens tidtabeller och scheman för anställda.

Ekot avslöjade i tisdags att den chef som haft ansvaret för planering och schemaläggning på SJ nu lämnat sin tjänst. Enligt SJ handlar det inte om skuldbeläggande utan om att omfördela resurser och se till att den kompetens som krävs finns.

ST inom SJ är positiva till förändringen, berättar Måns Wallin, som är ledamot i sektionsstyrelsen.

– Jag tror att det här behövs just nu. Att det kommer in nya och fräscha tankar och att man vågar göra förändringar. Den person som kommit in i stället har mycket kunskap om järnväg och turfördelning och förhoppningsvis kan det bli bra, säger Måns Wallin.

Turerna har blivit något bättre under de senaste veckorna, men stora problem kvarstår fortfarande och kommer nog att göra det under en längre tid tror han.

– Jag vet fortfarande inte vad jag gör i mellandagarna. Det här förstör privatlivet och gör det svårt att planera med släkt och familj. Visserligen har det väl blivit lite bättre, men det är fortfarande mycket förändringar och svårigheter.

De anställda är trötta och irriterade och den senaste tiden har även sjukskrivningarna ökat berättar Måns Wallin.

– Folk säger att de är förkylda. Jag tror själv att det kan bero på stress eller utmattning men att man kanske inte riktigt vågar erkänna det. Många har börjat ge upp och det känns sorgligt. Tidigare sade man ifrån om något inte fungerade eller försökte reda ut det, men det orkar man inte längre.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

Spårtrafiken
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA