Foton på anställda får publiceras

PUL2007-03-06

Det är normalt sett tillåtet att lägga ut uppgifter om enskilda anställda på en myndighets hemsida, anger Datainspektionen i ett beslut.

De uppgifter som en arbetsgivare normalt kan lägga ut utan den anställdes samtycke är sådant som namn, befattning, telefonnummer och e-postadress till arbetet samt foto. Däremot kan det ofta innebära en kränkning av integriteten att publicera uppgifter som rör privatlivet, till exempel hemadress, slår Datainspektionen fast.

Bedömningen har gjorts med anledning av en anmälan från Saco-föreningen vid Stockholms stadsbibliotek. Bibliotekets chef har beslutat att personuppgifter om de anställda ska redovisas på Stockholms stadsbiblioteks virtuella bibliotek, biblioteket.se.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA