Fem veckor efter mejlhaveriet på Göteborgs universitet saknade runt 3 000 anställda tillgång till sin mejlkorg.
Bild: Mostphotos
Fem veckor efter mejlhaveriet på Göteborgs universitet saknade runt 3 000 anställda tillgång till sin mejlkorg.

Känd bugg orsak till mejlhaveri

HÖGSKOLAN2021-01-26

På grund av ett föråldrat serviceavtal gjordes inga serveruppdateringar på Göteborgs universitet, och därför kunde en bugg orsaka mejlhaveriet i höstas. En internutredning visar även på brister i rutinerna kring säkerhetskopiering, rapporterar Universitetsläraren.

Mejlhaveriet på Göteborgs universitet ägde rum med början i augusti förra året. Som Publikt tidigare har skrivit om blev runt 3 000 anställda, hälften av personalen, utan fungerande mejlkonto en längre tid.

Fem veckor efter att mejlservrarna kraschat saknade fortfarande 1 000 anställda ett fungerande mejlkonto. Men nu är mejlen så gott som återställd för samtliga, uppger universitetets it-chef Sören Ehrnberg.

”Det vi ser nu är att de allra flesta som är aktiva har fått tillbaka sin e-post”, säger han till tidningen Universitetsläraren.

Enligt den interrevision som universitetet har gjort är det i dagsläget dock fortfarande runt 100 personer som saknar ordentlig tillgång till sin mejlkorg. Utredningen visar att händelsen orsakades av den så kallade 40K-buggen, som gör att en viss typ av servrar slutar att fungera efter 40 000 timmars drift, skriver Universitetsläraren.

Eftersom Göteborgs universitet hade två sådana servrar lyckades man till en början skjuta upp ett storhaveri när den ena av dem kraschade i augusti förra året. Men när även den andra servern havererade i september var totalkraschen ett faktum.

Buggen hade varit känd sedan februari 2020 men Göteborgs universitet hade missat att förnya serviceavtalet med sin leverantör för de servrar som mejlen låg på. Därför gjordes inga uppdateringar av servern, vilket hade kunnat avvärja haveriet. Konsekvenserna av kraschen förvärrades dessutom av att det fanns brister i hur säkerhetskopieringen av de båda mejlservrarna hanterades på universitetet, skriver Universitetsläraren.

”Hade vi tidigare haft en traditionell backup hade vi kommit igång på kortare tid, och inte riskerat dataförlust, men vi hade ändå haft ett stillestånd när hårddiskarna havererade”, säger Sören Ehrnberg till tidningen.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA