Enligt Peter Brandt, STs ordförande inom Göteborgs universitet, är den rådande situationen efter mejlhaveriet ohållbar ur ett arbetsmiljöperspektiv.
Bild: Getty Images
Enligt Peter Brandt, STs ordförande inom Göteborgs universitet, är den rådande situationen efter mejlhaveriet ohållbar ur ett arbetsmiljöperspektiv.

Fortsatta mejlproblem på Göteborgs universitet

HÖGSKOLAN2020-10-29
Fem veckor efter it-haveriet på Göteborgs universitet saknar nära 1 000 anställda fortfarande tillgång till sin mejl. Personalen var pressad redan innan kraschen på grund av coronapandemin, enligt STs sektionsordförande Peter Brandt. ”En ny allvarlig verksamhetsstörning i form av mejlhaveriet var det sista vi behövde”, säger han till Publikt.

När mejlservrarna på Göteborgs universitet kraschade den 18 september lyckades man återställa mejlkontona för ungefär hälften av personalen över den följande helgen. För de runt 3 000 övriga anställda har man sedan dess undan för undan betat av varje mejlkonto för sig.

Fem veckor senare har dock strax under 1 000 anställda fortfarande inte ett fungerande mejlkonto. Det har också varit problem med den digitala kalenderfunktionen, enligt Peter Brandt, STs ordförande inom Göteborgs universitet.

Peter Brandt.
Bild: Privat
Peter Brandt.

De signaler som han har fått till sig från personalen är bland annat att man inte kan vara säker på att det fungerar att mejla till varandra inom organisationen.

Det går i nuläget inte heller att lita på att alla inbokade möten man har verkligen finns inlagda i kalendern, eller att de tider som finns inlagda verkligen stämmer, säger Peter Brandt till Publikt.

När mejlproblemen kom befann sig personalen dessutom redan i en ansträngd arbetsmiljö med tanke på de utmaningar som coronapandemin fört med sig, påpekar han.

– En ny allvarlig verksamhetsstörning i form av mejlhaveriet var det sista vi behövde och situationen gick snabbt från ansträngd till ohållbar, säger Peter Brandt.

De fackliga organisationerna inom Göteborgs universitet har möten ett par gånger i veckan med arbetsgivaren om hur det går med arbetet med att återställa mejlservrarna. Peter Brandts upplevelse är att arbetsgivaren gör så gott man kan.

För närvarande är prognosen att mejlen kommer att fungera för de allra flesta några veckor in i november, säger Sören Ehrnberg, it-chef vid Göteborgs universitet, till Publikt. 

Sören Ehrnberg.
Bild: Johan Wingborg
Sören Ehrnberg.

Det ska utredas exakt vad som har orsakat felet, men enligt Sören Ehrnberg är det uteslutet att lärosätet har utsatts för en hackerattack.

– Vi har inte gått in i den revisionen än då vi har varit fokuserade på att lösa problemet. Men det som vi har sett är att det handlar om ett hårdvarufel. Det är själva orsaken, säger han.

Sören Ehrnberg kan inte garantera att samtliga enskilda användare får tillbaka exakt samma mejlkorg som innan haveriet. Han beklagar att arbetsmiljön påverkas negativt av det som har inträffat.

– Det är oerhört olyckligt. Även om jag har ett tekniskt perspektiv så förstår jag ju och ser vad som händer i verksamheten, samtidigt som jag själv också är en slutanvändare. Effekten av det som hänt är allvarlig, säger Sören Ehrnberg.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
Genom att trycka på "Skicka" godkänner jag att mitt inlägg kan publiceras på webben och i papperstidningen. Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer på samma sätt som insändare. Publicering sker först sedan inlägget granskats. Detta sker normalt under kontorstid. Publikt publicerar inte inlägg som innehåller personangrepp. Inte heller publiceras inlägg som handlar om något annat än ämnet för artikeln.