
Mer övertidsarbete trots krisavtal
Brist på arbete ledde till krisavtal på Green Cargo. Men tre veckor senare arbetar man i Malmö lika mycket som tidigare. »Jag hoppas att någon har räknat på det här så att det inte blir dyrare«, säger ST-medlemmen David Uppvik.
Sedan 1 februari jobbar lokföraren David Uppvik och hans kolleger på Green Cargo 80 procent som en del i krisavtalet.
Men i praktiken har han kallats in till övertidsarbete under hela perioden.
– Jag har inte räknat exakt på timmarna, men jag tror att jag arbetat precis lika mycket som jag gjorde när det var heltid, säger David Uppvik.
Personalfördelaren Ingvar Svensson bekräftar att verksamheten i Skåne inte har gått ned 20 procent.
– Det har varit brist på bangården hela tiden och nu börjar det för lokförarna också. Det är oekonomiskt, all övertid är dyr, säger Ingvar Svensson.
David Uppvik, som hela tiden varit emot krisavtalet, är orolig för att nuläget står Green Cargo dyrt.
– Jag hoppas att någon har räknat på det här så att det inte blir dyrare, men jag är rädd för att det blir det, säger han.
Kommunikationsdirektör Mats Hollander har efter krisavtalets första tre veckor en prognos som visar en klar minskning av övertidsuttaget jämfört med samma period föregående år.
– Och vi har väldigt lite mertid också, så det ser bra ut.
Han har ingen särskild information om Skåne.
– Prognosen som jag har fått nu gäller för hela Green Cargo. Men det låter inte som om Malmö är representativt, säger Mats Hollander.
På vissa orter har Green Cargo frångått krisavtalet för att klara oväntade ökningar i efterfrågan.
– I Ånge, Åmsele och Vännäs går man tillbaka till 100 procent.
Men att bolaget gör dessa helomvändningar är inget konstigt, enligt Mats Hollander.
– Vi gör något vi aldrig prövat förut. Det kommer säkert inte att fungera till 100 procent överallt, det vore överraskande om det gjorde det. Om det blir svårigheter på någon ort får man försöka lösa det. Men som helhet ser det ut som att vi lyckas, säger Mats Hollander.
Green Cargos krisavtal
- För att spara pengar utan uppsägningar minskar Green Cargo lönekostnaden med 10 procent.
- Personalen får i gengäld ledigt motsvarande 20 procent, men 100 procent pensionsinbetalningar.
- Krisavtalet gäller från februari i år till och med maj. Under hösten kan den som så önskar följa avtalsupplägget.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.