Arriva vill nu ta bort säkerhetstjänsten för de flesta tågvärdar och i stället för tågvärdar vill företaget införa en ny yrkesgrupp, kundvärdar, med lägre lön än dagens tågvärdar.
Bild: Mostphotos
Arriva vill nu ta bort säkerhetstjänsten för de flesta tågvärdar och i stället för tågvärdar vill företaget införa en ny yrkesgrupp, kundvärdar, med lägre lön än dagens tågvärdar.

Oro för säkerhet och sänkta löner på Pågatågen

ARRIVA2018-09-12

Arriva vill göra om tågvärdarna på Pågatågen till kundvärdar, med drastiskt lägre ingångslön för nyanställda som följd. ST befarar att lönesänkningen även ska drabba de 50-tal medlemmar som redan är anställda, säger Thomas Lindgren, vice ordförande för ST inom Arriva.

— Vi känner stor oro för vart det här ska ta vägen, säger han.

För ett år sedan blev det klart att Arriva får fortsatt förtroende att köra Pågatågen, som trafikerar Skåne och södra delarna av Halland, Kronoberg och Blekinge. Men det är inte Arriva Tåg, som kört under innevarande avtalsperiod, utan Arriva Sverige som vunnit upphandlingen. Eftersom det är två olika bolag pågår förhandlingar mellan fack och arbetsgivare där villkoren för personalövergången slås fast.

Thomas Lindgren berättar att Arriva tidigare lovat både facken och de anställda att det inte skulle bli några förändringar för personalen vid övergången från Arriva Tåg till Arriva Sverige. 

— Det var bara uniformen som skulle bytas ut. Men vid förhandlingsbordet visade det sig att de hade andra planer, säger Thomas Lindgren.

Arriva vill nu ta bort säkerhetstjänsten för de flesta tågvärdar och i stället för tågvärdar vill företaget införa en ny yrkesgrupp, kundvärdar, med lägre lön än dagens tågvärdar.

— I dag sköter tågvärdarna avgångssignaleringen tillsammans med lokföraren. Med en kundvärd som endast rör sig i tåget får lokföraren ensam sköta dörrarna, vilket vi tycker är bedrövligt ur säkerhetssynpunkt, säger Thomas Lindgren.

Christer Ekelund, kommunikationschef på Arriva, håller inte med.

— Så här fungerar det på andra banor, säger han.

Enligt Christer Ekelund kommer Arriva inte att sänka några befintliga löner.   

– Alla som idag är anställda kommer behålla sin lön, även efter att det centrala kollektivavtalet gått ut år 2020. Den lägre lönen berör bara nyanställningar i framtiden på en annan befattning, säger han.

De lokala förhandlingarna avslutades i oenighet i tisdags. ST har nu en vecka på sig att begära central förhandling.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA