Servicemyndigheten får revisionskritik
Statens servicecenter får omfattande kritik från Riksrevisionen för hur den nya myndigheten hanterat styrning och kontroll under sina första månader.
Statens servicecenter inrättades 1 juni 2012. Avsikten är att centret ska kunna sköta administrativa uppgifter åt andra myndigheter och på så sätt spara pengar åt staten genom stordriftsfördelar. Nu har Riksrevisionen granskat hur det första månadernas verksamhet bedrivits, och framför en rad anmärkningar mot internkontrollen:
- Chefer har attesterat sina egna kostnader.
- Chefer har attesterat fakturor de inte haft behörighet att attestera.
- Det saknas fullständiga namnteckningsprov, vilket bör finnas vid manuell hantering.
- Delegationsordningen är otydlig och ger utrymme för enpersonshantering av fakturor.
- För 13 av 30 granskade betalda leverantörsfakturor har endast en person attesterat, trots att attestering enligt reglerna ska göras av två personer.
Också när det gäller myndighetens fakturering av de egna kunderna konstaterar Riksrevisionen stora brister. Myndigheten har inte haft tillfredställande kontroll över faktureringen. Under senhösten har myndigheten på eget initiativ gjort en genomgång av tidigare utställda fakturor och rättat till många av felaktigheterna.
Diariehanteringen vid myndigheten sker provisoriskt i Microsoft Excel och ingen på Statens servicecenter kan garantera fullständighet i diariet. Vem som ska ansvara för diariet och efterföljande arkivering har inte beslutats. Det har också saknats arkiverings- och registratorskompetens inom myndigheten, enligt Riksrevisionens rapport.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.