Bild: Casper Hedberg

ST-medlem stäms för vild strejk

SPÅRTRAFIKEN2024-01-19

MTR ville stämma över hundra anställda efter den vilda strejken på Stockholms pendeltåg. Men till slut blev det bara tio. En av dem är ST-medlemmen Fredrik Malm. ”Det känns märkligt”, säger han om målet som snart ska avgöras.

Det var i våras som omkring 100 anställda på pendeltågen i Stockholm gick ut i en vild strejk. Aktionen var en reaktion på regionens beslut att avveckla tågvärdarna och därmed införa ensamarbete ombord på tågen. ST stod inte bakom strejken – förbundet var genom kollektivavtal bundet till fredsplikt.

Arbetsgivaren MTR, som till och med mars i år ansvarar för pendeltågstrafiken i Stockholm, valde inledningsvis att stämma alla anställda som deltog i strejken. Tågbolaget begärde i en stämningsansökan att samtliga strejkande skulle betala ett skadestånd på 6 000 kronor samt ränta.

Men när det var dags för den förberedande förhandlingen i Arbetsdomstolen meddelade arbetsgivaren att ingen av de berörda skulle beviljas ledighet för att delta på den. MTR drog samtidigt tillbaka stämningen mot alla de lokförare som var schemalagda att arbeta under den aktuella dagen. Att stämma samtliga som deltagit i strejken skulle leda till för stora trafikstörningar.

I stället stämdes bara tio lokförare, de som deltagit i strejken och inte skulle arbeta under den aktuella dagen. ST-medlemmen och lokföraren Fredrik Malm var ledig den dagen och är en av dem som fortfarande omfattas av stämningen.

– Självklart lyckades man komma med där. Det är så konstigt, att man släpper majoriteten och så är vi tio stycken kvar som ska stå för den här aktionen. Det känns märkligt, säger han.

Samtidigt känner Fredrik Malm ingen större oro inför domstolsförhandlingen, som är planerad till mitten av februari.

– Vi får se hur det går och hur det blir med skadestånd och eventuella rättegångskostnader. Samtidigt har det samlats in pengar, så det finns en pott att ta av. På så sätt är jag väl inte jätteorolig. Det är mest att allting känns väldigt konstigt.

Även Fackförbundet ST har stämts i tvisten. Men enligt förbundsjuristen Joakim Lindqvist är det endast en formalitet som beror på regler i medbestämmandelagen och lagen om rättegång i arbetsrättstvister. STs rättshjälpskommitté har i det här fallet beslutat att inte föra någon talan i målet.

”Rättshjälpskommittén brukar inte motivera sina beslut”, skriver Joakim Lindqvist i ett mejl till Publikt.

Fredrik Malm har jobbat länge på pendeltågen, han arbetar fortfarande kvar och planerar att fortsätta även när SJ tar över trafiken från MTR i mars i år. Beskedet om att tågvärdarna skulle försvinna kom som en chock, berättar han.

– Jag tänkte länge att det aldrig skulle bli av. Att någon instans borde förstå att det inte var en bra idé. Men till slut ramlade det ändå igenom och vi förstod att det skulle införas. Den här aktionen, strejken, blev ett sätt för oss att försöka skapa uppmärksamhet kring vad som höll på att hända.

Sedan en tid tillbaka är nu tågvärdarna borta och förarna är ensamma med ansvaret för tåg och resenärer. I stället för tågvärdar finns det kameror vid vagnarnas dörrar och ambulerande team som åker runt i bilar och ska kunna stötta den ensamma föraren vid behov.

– Det är ingen bra lösning. Det tar för lång tid för teamen att komma fram och blir för omständligt och opraktiskt. Man känner sig väldigt ensam som förare. Kamerorna fungerar okej, men när det snöar och bildas is på dem blir det svårt att se vad som händer vid dörrarna, säger Fredrik Malm.

Han hoppas att dialogen om dubbelbemanning på tågen tas upp igen när SJ tar över driften i vår.

– Ska man vara två ombord är det mest logiska att ha en tågvärd. Det är ett upplägg vi jobbat med länge, och jag hoppas att det blir så. Men oavsett så fungerar inte systemet vi har just nu, så någon form av omtag behövs, säger Fredrik Malm.

Målet ska upp för förhandling i Arbetsdomstolen 14 februari. I början av februari ska även ett annat mål med koppling till pendeltågstrafiken i Stockholm upp i rätten. Det rör STs och Sekos överklagan av Arbetsmiljöverkets beslut att häva skyddsstoppet för ensambemanning, som ska prövas av Förvaltningsrätten i Stockholm.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

Spårtrafiken
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA