När en lokförare omkom i början av november i år var det den tredje dödsolyckan på tre år som involverar en person anställd inom Green Cargo.
Bild: Mostphotos
När en lokförare omkom i början av november i år var det den tredje dödsolyckan på tre år som involverar en person anställd inom Green Cargo.

ST vill se över schemaläggning och avtal

SPÅRTRAFIKEN2019-11-12
När en lokförare vid Green Cargo nyligen avled i en arbetsplatsolycka i Piteå var det den tredje dödsolyckan på två år inom bolaget. STs sektionsordförande Kenth Bergqvist kan inte uttala sig om orsaken till olyckan, men konstaterar att generellt sett är stress en riskfaktor som kan leda till olyckor: ”Man måste titta på vår schemaläggning och se över kollektivavtalet kring arbetstider”, säger han till Publikt.

I början av förra året förolyckades en lokförare i Bastuträsk i Västerbotten efter att ha ramlat från en av vagnarna. Förra hösten avled en man som arbetade på bangården i Borlänge, efter att ha blivit påkörd av ett lok.

När en radiolokförare omkom i början av november i år var det alltså den tredje dödsolyckan på två år som involverar en anställd inom Green Cargo.

Kenth Bergqvist, STs ordförande inom Green Cargo, påpekar att han inte vet eller vill uttala sig kring orsaken till någon av olyckorna. Den senaste har han ännu inte satt sig in i.

Generellt sett ser han dock schemaläggning och personalbrist som riskfaktorer, som i förlängningen kan leda till olyckor.

– Det ökar risken för olyckor eftersom anställda måste tas ut på övertid så att de jobbar ännu mer, och då får de inte den vilan som de ska ha.

Enligt Kenth Bergqvist har samtal mellan arbetsgivaren och facket kring schemaläggningen nu påbörjats på central nivå.

– Veckoarbetstiden verkar vara väldigt viktig för vårt företag, och man optimerar rätt många gånger schemat för att få ut så mycket tid som möjligt på alla anställda. Då blir inte schemaläggningen så jättebra och personalen blir mycket tröttare, säger Kenth Bergkvist.

Ur arbetsgivaren synvinkel håller man inte med om den riskbedömning som fackets sektionsordförande gör.

– Personalens upplevelse om att schemat är stressande är deras upplevelse och den kan inte jag ta ifrån dem, men från arbetsgivarsidan har vi inte riktigt den bilden. Vi följer de regler och kollektivavtal som gäller, säger Peter Hagert, HR-direktör på Green Cargo.

Han vill inte spekulera i vilka orsaker som ligger bakom de dödsolyckor som skett inom bolaget det senaste året eller om det kan finnas något övergripande samband mellan olyckorna orsaksmässigt, särskilt inte eftersom utredning pågår i den senaste av dem.

Peter Hagert menar att Green Cargo har det antal anställda som krävs för att verksamheten ska kunna bedrivas, enligt honom. Han uttrycker förståelse för att facket anser att det behövs mer personal, men säger att det måste ställas emot verksamhetens behov.

– Jag har respekt för att facket tycker att det borde vara fler anställda, det ligger väl i sakens natur för fackligt arbete.

Enligt Peter Hagert är Green Cargos verksamhet per definition sådan att det finns riskfaktorer.

– Poängen är att minimera risker, att göra riskanalyser och hela tiden försöka arbeta bort de risker som finns i den här typen av verksamhet.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
Genom att trycka på "Skicka" godkänner jag att mitt inlägg kan publiceras på webben och i papperstidningen. Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer på samma sätt som insändare. Publicering sker först sedan inlägget granskats. Detta sker normalt under kontorstid. Publikt publicerar inte inlägg som innehåller personangrepp. Inte heller publiceras inlägg som handlar om något annat än ämnet för artikeln.