Lokförare dödad i arbetsplatsolycka

SPÅRTRAFIKEN2022-11-21
En lokförare på Hector Rail klämdes till döds mellan en timmerbil och ett lok vid Södra Cells massabruk i Väröbacka i förra veckan. Olyckan skedde vid en obevakad järnvägsövergång på industriområdet.

Olyckan på pappersmassabruket Södra Cells industriområde i Väröbacka utanför Varberg inträffade när lokföraren backade tåget genom fjärrstyrning. Han stod på ett trappsteg längst bak på den bakersta vagnen när timmerbilen körde på honom. Lokföraren klämdes då fast mellan godståget och timmerbilen och avled.

Hector Rails vd Claes Scheibe uppger till Sekotidningen att lokföraren var erfaren och hade kört godståg på industriområdet många gånger.

”Vi är bedrövade och sorgsna. Det är tungt för oss alla”, säger han till tidningen.

Enligt Claes Scheibe kommer Hector Rail att genomföra en egen utredning av olyckan.

”I dag fokuserar vi på våra känslor, medarbetare, och den här avlidnas familj. Jag kan inte säga att vi är i ett analysarbete i dag. Men självklart kommer vi till det läget inom ett par dagar. För det här måste vi förstå fullt ut”, säger han till Sekotidningen.

Polisens avdelning för arbetsmiljöbrott utreder olyckan och arbetar med att samla in så mycket information som möjligt. Polisens utredare Stefan Fykell säger till Hallands Nyheter att tåget under dagen hade körts fram och tillbaka på det aktuella avsnittet av rälsen för att lasta och tömma timmer. Utmed rälsen löper en väg där också timmerbilar kördes fram och tillbaka för att lasta och lossa. Olyckan inträffade vid en obevakad järnvägskorsning.

Föraren av timmerbilen uppmärksammade inte tåget i tid för att stanna, och den förolyckade lokföraren hade inte heller möjlighet att få stopp på tåget. Efter kollisionen välte timmerbilen, men enligt Stefan Fykell har timmerbilsföraren klarat sig utan allvarligare fysiska skador. Olycksorsaken har inte fastställts ännu.

”Solen kan eventuellt ha varit en bidragande orsak. Solen låg väldigt lågt den dagen och det kan ha varit så att man blev bländad”, säger Stefan Fykell till Hallands Nyheter.

I nuläget är polisens arbetsrubricering vållande till annans död, skriver tidningen.

En likartad olycka inträffade i november 2019 då en radiolokförare vid Green Cargo omkom under en växling av tågvagnar på ett industriområde i Piteå. Också den lokföraren stod på ett utvändigt trappsteg på den främsta vagnen när tåget krockade med en lastbil vid en obevakad järnvägsövergång. Efter den olyckan åtalades lastbilsföraren för grovt vållande till annans död, medan industriägaren Smurfit kappa och tågoperatören Green Cargo åtalades för arbetsmiljöbrott. Tingsrätten frikände samtliga åtalade från ansvar. Målet kommer inom kort att prövas i hovrätten.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
Genom att trycka på "Skicka" godkänner jag att mitt inlägg kan publiceras på webben och i papperstidningen. Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer på samma sätt som insändare. Publicering sker först sedan inlägget granskats. Detta sker normalt under kontorstid. Publikt publicerar inte inlägg som innehåller personangrepp. Inte heller publiceras inlägg som handlar om något annat än ämnet för artikeln.