Åklagaren vill att friande dom prövas i hovrätten

SPÅRTRAFIKEN2022-01-17
Green Cargo frias helt av Luleå tingsrätt för den dödsolycka i Piteå då en anställd dog när hans tågsätt krockade med en lastbil. Kammaråklagaren kommer att begära prövningstillstånd i hovrätten.
Av:  Börge Nilsson

Tidigt på morgonen den 1 november 2019 backade en radioloksoperatör och en signalgivare in ett tågsätt från Green Cargo med lok och 16 vagnar, på pappersbruket Smurfit Kappas fabriksområde i Piteå.

Det tunga ekipaget behövde passera en obevakad järnvägsövergång. Enligt domen fanns det ingen belysning på platsen. Tåget hade inga ljud- eller ljussignaler och signalgivaren som stod på ett trappsteg på utsidan av järnvägsvagnen hade varselkläder men ingen ljussignal.

Av de sex lampor som skulle lysa upp området var fyra trasiga.

Lastbilschauffören hade väjningsplikt men såg inte tåget utan korsade spåret just när det var på väg. Vid kollisionen välte lastbilen, godsvagnen spårade ur och signalgivaren, en man i 60-årsåldern, klämdes till döds.

Efter olyckan har Green Cargo monterat blixtljus på vagnarna och utrustat personalen med lampor, medan Smurfit Kappa försett plankorsningarna med bommar, ljus- och ljudsignaler.

Christer B. Jarlås på Riksenheten för miljö- och arbetsmiljöbrott väckte i januari 2021 åtal mot lastbilschauffören för grovt vållande till annans död, och krävde företagsbot av Green Cargo och Smurfit Kappa för arbetsmiljöbrott.

Men i en dom den 10 januari 2022 frias alla tre av Luleå tingsrätt.

Tingsrätten anser inte att lastbilschauffören sett tåget komma och därför inte varit straffbart oaktsam.

Inte heller de båda företagen har brustit, enligt Luleå tingsrätt. Rätten skriver att en ”nyanserad bedömning måste göras när man ställer kraven på arbetsmiljön”. Green Cargo har inte behövt ha ljus- eller ljud på sista vagnen eller signalmannen, eftersom inte Trafikverket kräver det.

Smurfit Kappa har inte heller straffansvar, även om den trasiga belysningen förmodligen varit en bidragande orsak till olyckan. Att den inte lagats var inte en brist i arbetsmiljöarbetet, utan berodde på ”enskilda personers felskick av arbetsorder samt frånvaro från arbetet”, skriver tingsrätten.

Om åklagare Christer B. Jarlås kommer att överklaga den friande domen mot lastbilschauffören och pappersbruket är ännu oklart. Men för den del som gäller Green Cargo ska han begära prövningstillstånd i hovrätten, vilket krävs när det handlar om företagsbot.

– Det var deras arbetstagare som dog. Det tycker jag inte han hade behövt göra, säger Christer B. Jarlås som anser att domen är märklig.

– Tingsrätten har helt gått på vad företaget sagt och har inte prövat det som hänt enligt arbetsmiljölagen som man borde ha gjort. Domen är i mångt och mycket en direkt avskrift av vad Green Cargos ombud framförde. Den innehåller också märkliga skrivningar av ett slag jag aldrig tidigare har sett.

Christer B. Jarlås anser inte att företaget säkerställt den förolyckades säkerhet.

– Green Cargo kunde ha gjort mycket mer än att backa ett tågsätt över en väg och sen in på ett industriområde i mörker där ingen såg att det kom, och ändå ha en arbetstagare som står helt oskyddad längst fram.

Björn Hellqvist, vice ordförande ST vid Green Cargo, skriver i ett mejl till Publikt att det alltid är hemskt när en kollega skadas eller förolyckas under arbetet.

”Våra tankar går givetvis till de anhörigas familjer, och jag förstår att det är jobbigt att domen inte ger klarhet i ansvarsfrågan. Dock får vi hoppas på att tingsrätten har tagit rätt beslut.”

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
Genom att trycka på "Skicka" godkänner jag att mitt inlägg kan publiceras på webben och i papperstidningen. Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer på samma sätt som insändare. Publicering sker först sedan inlägget granskats. Detta sker normalt under kontorstid. Publikt publicerar inte inlägg som innehåller personangrepp. Inte heller publiceras inlägg som handlar om något annat än ämnet för artikeln.