Starka känslor när svenskarna kom hem

NYHET2005-01-18

–Vi har lärt oss att Luftfartsverket är kapabelt till mycket, säger Lars-Henrik Fossto. Han hade en nyckelroll när Luftfartsverkets kriscenter organiserades på Arlanda för att ta emot hemvändande svenskar .

–Mellan 12 000 och 13 000 Thailandsresenärer plus i snitt två anhöriga per resenär passerade Luftfartsverkets kriscenter under sju–åtta dygn efter julhelgen. Hela B-piren var avstängd och fungerade som »sjukhus«. Tre sjukvårdsteam med totalt nio personer fanns på plats.

Redan vid gaten stod mottagande personal beredd med filtar eftersom åtskilliga resenärer rest i strandkläder. Resenärerna slussades vidare via polisens registrering och till Luftfartsverkets kriscenter.

Där fanns socialjour, landstingspersonal med psykiatrigrupp, präst och representanter för resebyråer och försäkringsbolag. Där fanns också kläder, mat, dryck, godis, leksaker som företag skänkt.

–Vi fick en bra start, troligen för att vi redan före katastrofen hade upparbetade kanaler med övriga som vi samarbetade med, säger Lars-Henrik Fossto.

Han är ST-medlem och var med och organiserade centret. På morgonen den 26 december, annandag jul, hörde han om katastrofen i medierna.

Kriscentret började ta form följande dag (27 december) efter ett snabbt beslut av flygplatsdirektören och byggdes upp på knappt ett dygn.

Omkring 250 personer har varit knutna till centret vid varje skift, bland dem ett femtiotal från Luftfartsverket.

Med de första planen landade ungefär 1200 resenärer på en timme. Upp till fyra plan kom samtidigt och så fortsatte det fram till nyårsdagen för att därefter tunnas ut. Senare kom bårflighterna.

–Jag har mött alla känsloreaktioner, från sorg och bedrövelse till stor glädje när anhöriga mött oskadda resenärer, berättar Meta Alwehammar, även hon ST-medlem. De flesta som kom var mycket trötta och en del barn var apatiska.

Hon känner både glädje och stolthet över sin och övrigas insats.

–Anställda var tillgängliga just för att de hade semester. Många frivilliga har hört av sig och varit beredda att ställa upp.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA