Kvinnor har sömnbesvär oftare än män

HÄLSA2018-12-17

Var fjärde kvinna med anställning uppger att hon har sömnbesvär ofta eller mycket ofta, jämfört med 16 procent av männen, visar en undersökning från Avonova. Minst sömnproblem har de som är under 30 år.

”Att sova för lite påverkar prestationsförmågan och kan i förlängningen leda till utmattning. Därför måste både medarbetaren och arbetsgivaren skapa utrymme för återhämtning för att förebygga allvarliga problem”, kommenterar Sofia Åström Paulsson, chefsläkare på företagshälsan Avonova i ett pressmeddelande.

I genomsnitt uppger var femte anställd, 18 procent, att han eller hon ofta eller mycket ofta har sömnbesvär. 31 procent uppger att de aldrig har besvär att sova.

Minst problem med sömnen har de yngsta, under 30 år. Där uppger 13 procent att de ofta eller mycket ofta har sömnbesvär. Mest problem har anställda i 50-60-årsåldern där 23 procent uppger att de ofta eller mycket ofta har sömnbesvär.

Sett till alla åldrar sammantaget är det stora skillnader mellan kvinnor och män. 26 procent av kvinnorna uppger att de ofta eller mycket ofta har sömnbesvär, jämfört med 16 procent av männen. 35 procent av männen uppgav också att de aldrig har svårt att sova, jämfört med 22 procent av kvinnorna.

”Allt tyder på att yrkesverksamma kvinnor är extra utsatta för sömnproblem, eftersom de ofta drar ett tungt lass även utanför jobbet. När vardagen är stressig blir återhämtning i form av vila, motion och socialt umgänge ännu viktigare”, konstaterar Sofia Åström Paulsson.

Avonova har intervjuat 28 700 anställda i samband med hälsoundersökningar under 2017.

Så kan arbetsgivare stötta den med sömnbesvär

1. Var lyhörd mot medarbetare som har sömnbesvär och fråga hur arbetsgivaren kan stötta. Ta reda på om problemen är jobbrelaterade – i så fall krävs kanske långsiktiga åtgärder som byte av arbetsuppgifter.
2. Bygg en hållbar organisation. Jobba systematiskt för att undvika och komma till rätta med sömnproblem bland personalen, genom att regelbundet fråga om sömn i medarbetarenkäter och stämma av medarbetarnas mående och arbetsbelastning i samtal.
3. Respektera medarbetarnas fritid. Bygg en arbetsplatskultur där tid för återhämtning värdesätts som en framgångsfaktor för att göra ett bra jobb. Uppmuntra medarbetare att inte kolla mejl efter arbetstid.

Källa: Avonova

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA