ST ifrågasätter nytt servicecenter

FÖRVALTNING2011-05-03

2012 ska det bildas ett myndighetsgemensamt servicecenter, föreslår en utredning. Myndigheterna får själva välja om de vill utnyttja centret, men om de inte gör det måste de visa att den egna administrationen är minst lika effektiv.

I höstas fick Katrin Westling Palm i uppdrag att göra en utredning om att inrätta ett servicecenter – en myndighet som ska hantera statliga myndigheters personal- och ekonomi­administration.

Hon föreslår att centret inrättas 1 januari 2012. Under det första året ska Skatteverket, Kronofogden, Lantmäteriet, Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten ansluta sig. Förhoppningen är att fler myndigheter kommer till efter hand.

Anslutningen blir frivillig. Det finns dock en brasklapp: myndigheter som inte vill vara med måste visa att de sköter verksamheten lika effektivt själva, eller i annan regi.

För att centret ska bli lönsamt fordras att 25 procent av myndigheterna eller motsvarande 25 procent av de statligt anställda utnyttjar centret under perioden 2012 till 2015. Hittills har 30 myndigheter sagt sig vara intresserade.

I Gävle och Östersund

Till att börja med ska ekonomi­enheten inom Skatteverkets verksamhetsstöd och delar av Försäkringskassans verksamhetsstöd utgöra grund för cent­ret som därför lokaliseras till Gävle och Östersund. Senare kan fler filialer öppnas.

Den första tiden räknar utredningen med att centret går back, men enligt en kalkyl som förutsätter att 26 myndigheter ansluter sig successivt kan staten spara totalt 269 miljoner kronor under perioden 2011 till 2019. Det är cirka 30 miljoner kronor per år. I kalkylen har bland annat startkostnader och kostnader för övertalighet räknats in.

Om de anställda som blir berörda ska erbjudas arbete i den nya myndigheten ska avgöras från fall till fall, enligt förslaget.

En utgångspunkt för utredningen är att servicecentret inte ska utföra tjänster i egen regi om en privat aktör kan göra det billigare med bibehållen kvalitet.

Problem med avgränsningar

ST har inget emot att verksamheter effektiviseras, förklarar STs ordförande Annette Carnhede. Men det kan vara problematiskt att avgränsa vad som är personaladministration och vad som är personalpolitik, menar hon.

Frågor om arbetsmiljö, rekry­teringspolicy, lönepolicy och kompetensutveckling är ibland inbegripna i personaladminist­ration, säger Annette Carnhede.

– Om detta skulle vara fallet är det ytterst olyckligt. De frågorna fordrar lokala kunskaper och måste finnas nära de anställda.

»Ytterst liten besparing«

Kalkylen inger dessutom farhågor om att servicecentret innebär en ytterst liten besparing, menar hon.

– I detta sammanhang är även 30 miljoner småpengar. Och om priset för en ringa besparing blir ökad otrygghet, ökad oro, ökad arbetslöshet för personalen och erfarenhetsmässigt även sämre kvalitet i verksamheten under en övergångstid måste man fråga sig: Är det värt det?

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA