På många håll i landet är det långa köer för att få nytt pass. Förutom att allmänheten drabbas så blir också passhandläggarnas situation svår. ”Det här skapar en dålig arbetsmiljö för våra medlemmar helt i onödan”, säger STs Karin Svenning.
Bild: Mostphotos
På många håll i landet är det långa köer för att få nytt pass. Förutom att allmänheten drabbas så blir också passhandläggarnas situation svår. ”Det här skapar en dålig arbetsmiljö för våra medlemmar helt i onödan”, säger STs Karin Svenning.

ST: Passhandläggare drabbas av dålig planering

POLISEN2018-05-03

Krisen inom passverksamheten hos Polisen leder inte bara till att allmänheten drabbas, utan också till dålig arbetsmiljö för passhandläggarna. STs avdelningsordförande Karin Svenning är kritisk till bristen på planering.

– Det är dålig planering av Polismyndigheten, och främst regionerna, som är de som anställer. När det gäller passverksamheten borde arbetsgivaren kunnat förutse den ökade anstormningen, men de har inte gjort något åt det, säger Karin Svenning.

På många håll i landet är det långa köer för att få nytt pass. Men det är också stora skillnader på olika orter. Förr räckte det med att förnya passet vart tionde år, nuförtiden måste vuxnas pass förnyas vart femte år. För barn under tolv år måste passet förnyas var tredje år.

Förutom att allmänheten drabbas så blir också passhandläggarnas situation svår.

– Det här skapar en dålig arbetsmiljö för våra medlemmar helt i onödan, säger Karin Svenning.

Sedan mitten av april har det dessutom varit driftstörningar i systemet för att boka tid för passansökan. Systemet fungerar, men går tidvis väldigt långsamt. 

Och när folk inte orkar vänta, eller inte hittar lediga tider, ringer man till Polisens kontaktcenter, som också har drabbats av det höga trycket.

”Det är många som ringer till oss i telefonväxeln för att fråga hur de ska göra. Vi försöker självklart hjälpa till, men vi har inga extra tider att tillgå. Även vi använder det vanliga tidsbokningssystemet om vi ska boka tider åt dem”, skriver Eva-Marie Winblad Österlind, chef för telefonväxelsektionen i Stockholm på Polisens hemsida.

– Det som är det gemensamma problemet - oavsett verksamhet - är att dessa verksamheter är underbemannade. Det gäller passverksamheten, Polisens kontaktcenter och växeln på regionledningscentralerna, säger Karin Svenning.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA