Det kan vara svårt att gå ifrån för kortare raster under de mest hektiska arbetsdagarna på passexpeditionen i Stockholm city, enligt passhandläggaren Elisabeth Elving. ”Det märks på gruppen att det är mycket”, säger hon.
Bild: Elis Hoffman
Det kan vara svårt att gå ifrån för kortare raster under de mest hektiska arbetsdagarna på passexpeditionen i Stockholm city, enligt passhandläggaren Elisabeth Elving. ”Det märks på gruppen att det är mycket”, säger hon.

Passköer skapar arbetsmiljöproblem

POLISEN2019-06-19

På vissa orter är det månadslång kö för att göra nytt pass. För personalen på en del expeditioner är arbetssituationen ansträngd med stress och små möjligheter till raster, enligt passhandläggare som Publikt har talat med.

Precis som under samma period förra året ringlar köerna till passexpeditionernas bokningsbara tider långa på vissa håll i landet. För att få en tid på någon av de elva expeditionerna i Stockholms län får man vid tiden för Publikts genomgång av de bokningsbara tiderna på webben vänta minst 19 dagar – då det finns en tid i Solna.

Många kunder väljer expeditionen i Stockholm City för att göra eller hämta ut sitt nya pass. Här är väntetiden 26 dagar, och personalen har dragit ett tungt lass de senaste månaderna, säger en passhandläggare som inte vill medverka med namn.

– Man kämpar och kämpar men kön minskar inte. Vi går på knäna, säger handläggaren.

Den kortare giltighetstiden för barnpass som infördes 2016 innebär att det är fler barnfamiljer som besöker expeditionen, enligt hen.

– Det är hög ljudvolym och barnen blir i sin tur stressade i den här miljön, vilket gör att det tar extra tid att göra ansökan när de väl kommer fram till luckan.

Enligt Elisabeth Elving, som också är passhandläggare i Stockholm City, kan det vara svårt för medarbetarna att gå ifrån på rast. I lunchrummet visar en monitor hur många kunder som väntar på sin tur, vilket gör det svårt att koppla av och äta, förklarar hon.

– Det märks på gruppen att det är mycket och att alla tycker att det är hög press. De flesta av oss har en arbetsmoral där man inte vill lämna kunder och kolleger när det är lång kö, säger Elisabeth Elving.

Varje år görs en prognos över hur många som kan komma att ansöka om nya pass. Men den prognosen höll inte i år, förklarar Anna Diagos, gruppchef på passenheten i Stockholm City.

Hon känner inte igen sig i beskrivningen att handläggarna skulle ha svårt att gå ifrån för raster. Däremot håller hon med om att det är en stressig miljö att arbeta i, men poängterar att det handlar om en begränsad tidsperiod som nu närmar sig slutet.

– Det är ungefär tre månader som det är så här mycket, och sedan är det väldigt lugnt. Det är någonting som vi pratar om när vi anställer och man är ganska införstådd när man tar det här jobbet, säger Anna Diagos.

När det gäller ljudnivån i lokalen så har anpassningar gjorts, påpekar hon.

– Men vi kan ju inte styra över ett barn som gråter. Vi har ljuddämpande väggar och heltäckningsmatta. Men det är ett gammalt hus och man får inte bygga hur som helst eftersom det är ett skyddsobjekt.

IInför nästa år får Stockholms län ytterligare en passexpedition i Rinkeby, vilket förhoppningsvis kommer att ge minskade kötider, säger hon.

I Hallands län får man vänta mellan 40 och 54 dagar på en tid vid någon av de fyra passexpeditionerna. Annika Nilsson, passhandläggare i Varberg, beskriver att det kan vara svårt att hinna med någon annan rast än lunch under en hektisk dag.

Expeditionen har två fotostationer och ligger i polishuset, och passhandläggarna har även andra arbetsuppgifter. Det är tufft att hålla de bokade passtiderna och samtidigt inte låta övriga vänta för länge, förklarar hon.

– En del blir irriterade. Vi försöker få dem som inte behöver söka pass direkt att vänta till lågsäsongen. Vissa grips av panik när de ser köerna nu och tror att det är samma situation året om, säger Annika Nilsson.

Även hon märker av att det är fler barn än vanligt som behöver nya pass.

– Många dagar kan man känna sig trött för att ljudvolymen är uppskruvad. Vi har nyss byggt om men kanske skulle man försöka ljudisolera mer.

Arbetsmiljön har dock blivit bättre sedan tidsbokningen infördes, enligt Annika Nilsson. Men hon efterlyser mer personal.

– Vi har inte mycket att bolla med om någon blir sjuk, men jag vet att arbetsgivaren jobbar med det till nästa år. Sedan kanske man i så fall också behöver utöka antalet passtolpar.

Gustav Zetterberg, tillförordnad chef för länspolisområde Varberg, beskriver detta som en kämpig tid.

– Vår ambition är att korta ned de här tiderna och ha tio arbetsdagars väntetid. Det är en skälig nivå som vi har inte lyckats med under våren, säger han.

Enligt Gustav Zetterberg kommer sommarvikarier att anlända under de närmaste veckorna, vilket betyder att det kommer att släppas fler bokningsbara tider.

– Jag förstår mina medarbetare, och att det blir ett stresspåslag när man känner att man inte riktigt räcker till.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA