Nya roller kräver eftertanke

FÖRDJUPNING: EXPERTERNA2009-10-20

Tempot på nätet är högt, umgänget informellt. Därför är det extra viktigt att uppdraget som statsanställd sitter i ryggmärgen.

»Nu går den twittrande delen av red_krisinfo på semester i fyra veckor. Hejdå jobbet, hej sol och bad! Vi hörs igen i september!« Det korta meddelandet skickades ut via sajten Twitter i somras. Avsändare var redaktionen för Krisinformation.se – den portal som samlar de svenska myndigheternas krisinformation. Övriga meddelanden i flödet handlar om svininfluensan, tele­avbrott och en brand i Luleå.

– Tilltalet är nytt, det låter inte alls som äldre myndighetsspråk. Avsändaren har anpassat sig till den ton som dominerar på nätet, konstaterar Nils Gustafsson, statsvetare och doktorand i Lund, som studerar politiskt deltagande och sociala medier.

»Människor bakom orden«

Joakim Jardenberg, internet­entreprenör och vd för företaget Mindpark, är positiv till det.

– Det är gott och sunt, det är mer mänskligt! Även på myndigheter finns människor bakom orden. Det här kan vara en del i ett nytt och mer intensivt relationsbygge mellan myndigheter och allmänheten, säger han.

Medborgarna har rätt att förvänta sig att myndigheterna är opartiska, rättssäkra, grundliga och noggranna, betonar Nils Gustafsson. När umgänget sker spontant och snabbt på nätet får tjänstemännen se upp.

– En bra regel är att aldrig någonsin skriva något som man inte är beredd att försvara i en rättegång.

Bör ha motiven klara

Han tror att flera myndigheter kan ha nytta av sociala medier. Men – betonar han – innan man drar igång bloggar, Twitterflöden och Facebookgrupper ska man fråga sig varför man gör det.

– Det räcker inte med en vilja att haka på trenden. Ingen blir imponerad om till exempel Skatteverket har en profil på Facebook, inte om den saknar syfte. Man behöver definiera vem man vill ha kontakt med, och varför. Myndigheten måste börja med en verklig vilja att kommunicera, och inte minst att lyssna på dem som man kommer i kontakt med.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA