Olav Fumarola Unsgaard: Tjänstemannen träder fram som hjälte

KRÖNIKA: GÄSTKRÖNIKA2015-09-15

I sociala medier har tjänstemannen trätt fram som den nya hjälten. Det skriver Olav Fumarola Unsgaard i en krönika om de senaste dagarnas folkliga engagemang för människor på flykt.

Av:  Olav Fumarola Unsgaard

De senaste dagarna har präglats av protester, demonstra­tioner och folkligt deltagande i en häpnadsväckande omfattning. Bilden på den drunknade treåringen Alan Kurdi från Kobanî chockade en hel värld.

Fram växte en ilska över sakernas tillstånd. Men ännu mer betydelsefullt är att en våg av engagemang vällt fram. Kampanjer, demonstationer, bilkonvonjer, insamlingar. Initiativen har kommit från de traditionella folkrörelserna, erfarna aktivister, föreningsliv, kyrkor, moskéer och enskilda individer.

Platser som tågstationer och Migrationsverkets mottagningsenheter har blivit samlingspunkter för de som vill hjälpa till. En filt, ett handtag, lite pengar. Att ställa upp som tolk eller chaufför. Från början kaotiskt och rörigt, men efterhand allt mer uppstyrt.

De sociala medierna är otroligt bra på att förmedla berättelser och ge bilder av det som händer. Och där har en ny hjälte skapats: tjänstemannen.

Den första bilden av detta i mitt flöde var den skrattande tyska polisen som lånade ut sin skärmmössa till en lika glad pojke på Münchens centralstation.

Liknande berättelser fortsätter att strömma in och skildrar inte bara poliser. SJ och dess personal hyllas i en video på Youtube där tågpersonal samverkar med polis för att informera om mottagningen vid Stockholms centralstation.

Skånetrafiken och SJ hyllas för att ha slopat identifikationskontrollerna vid biljettvisering. DSB och Øresundstågen prisas för att man tillåtit förmodade migranter att resa utan biljett. Migrationsverkets personal får beröm för sitt arbete. Oftast ett leende, trots den oerhörda pressen och underbemanningen.

Det som kännetecknar alla dessa berättelser är den enskilda tjänste­mannens mod. När hen väljer att rucka på den byråkratiska stelheten. I första hand agera som medmänniska. Få arbetsplatsen man jobbar vid att ändra sig. Tillåta det som några dagar tidigare var otänkbart.

Den svenska statsförvaltningen vilar på en värdegrund som kommer till uttryck i de grundläggande rättsliga principer en statstjänsteman ska följa i sin yrkesutövning: demokrati, legalitet, objektivitet, åsiktsfrihet, respekt för lika värde, frihet och värdighet samt effektivitet och service. Stora ord – och fullkomligt centrala för en god förvaltningskultur.

Det som har hänt ute på arbetsplatserna den gångna veckan är ett bevis på att enskilda tjänstemän kan påverka. Både sin omgivning, sin arbetsplats och det politiska samtalet. Medarbetarna har valt att stå upp för demokratin och respekten för allas lika värde. Ingen har uttryckt det bättre än Rexhep Hajirizi, beredskapsansvarig vid Migrationsverket i Malmö, i en intervju med TT: »Vi försöker bara agera mänskligt.«

Olav Fumarola Unsgaard är frilansjournalist och redaktör.

Detta är en krönika. Det är skribenten som svarar för innehållet och de åsikter som förs fram i texten.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA