SMHI Sjöfart hjälpte fartyg över hela världen att undvika oväder och välja bästa möjliga rutt.
Bild: Mostphotos
SMHI Sjöfart hjälpte fartyg över hela världen att undvika oväder och välja bästa möjliga rutt.

Anställda får gå när SMHI lägger ned affärsenhet

SMHI2020-10-21

Anställda på SMHI Sjöfart har fått byta arbetsuppgifter eller sagts upp efter myndighetens beslut om att avveckla verksamheten.
”Beskedet om nedläggningen kom som en chock”, säger en tidigare anställd som Publikt har talat med.

Strax innan sommaren fick medarbetarna på SMHI Sjöfart besked om att deras enhet skulle läggas ned. Verksamheten har varit en del av SMHIs affärsdel och personalen har gjort prognoser för att hjälpa fartyg över hela världen att undvika oväder och välja bästa möjliga rutt.

Omkring 27 personer har varit anställda på enheten. Sju av dessa har sagt upp sig för att gå till andra anställningar, elva har omplacerats till andra tjänster inom SMHI och nio har sagts upp på grund av arbetsbrist. De sista sades upp vid månadsskiftet.

En tidigare anställd på Sjöfart säger till Publikt att beskedet om nedläggningen kom helt oväntat.

– SMHI har verkligen investerat och trott på Sjöfart jättelänge. Men plötsligt var det som att man bara såg allt som negativt och riskabelt.

Personen blev efter beskedet om avvecklingen erbjuden en annan tjänst inom myndigheten, men hade inte möjlighet att tacka ja på grund av att den nya tjänsten skulle innebära jobb på kvällar och nätter.

– Det har varit mycket tårar och känslor. Vi har varit en riktigt bra grupp och det är en stor sorg att inte längre jobba tillsammans. Men jag är ändå optimistisk och hoppas och tror att det kommer lösa sig för min del.

Kort efter beskedet om nedläggningen meddelade SMHI att den teknik och de system som utvecklats och använts på enheten skulle säljas av, och att personalen inte skulle ingå i affären. Köparen var en tidigare chef på Sjöfart, vilket Dagens Nyheter var först med att rapportera.

Affären landade på 5,5 miljoner, vilket av utomstående kallats för ett vrakpris, och SMHI har fått hård kritik för att priset gjordes upp utan oberoende värdering eller budgivning.

Anette Levin, som sitter i avdelningsstyrelsen för ST inom SMHI, säger till Publikt att facket inte haft någon insyn i försäljningen.

– Eftersom personalen aldrig har varit inblandad i försäljningen utan att det bara handlat om den tekniska biten har vi från fackligt håll inte fått särskilt mycket information. Det är uppgifter som har kommit fram i efterhand, säger hon.

Anette Levin tror att verksamheten hade lagts ned oavsett om affären gått igenom eller inte, men ställer sig samtidigt frågande till varför beskedet om nedläggningen kom så plötsligt.

– Tittar man på de osäkerhetsfaktorer som fanns och den ekonomiska situationen var det svårt att se något annat alternativ. Sedan kan man undra varför det behövde gå så snabbt? Det kom som en blixt från klar himmel, men man måste ju ha sett redan när budgeten lades i slutet av 2019 att det inte såg ljust ut, säger Anette Levin.

Hon beklagar konsekvenserna för de anställda på Sjöfart.

– För personalen är det här verkligen inte roligt. Problemet är att många på den här avdelningen endast har jobbat dagtid, alternativet är ofta skiftarbete dygnet runt och det fungerar inte för många, säger Anette Levin.

SMHIs vikarierande generaldirektör Bodil Aarhus Andrae förklarar att ledningen noggrant har följt utvecklingen inom affärsområdet i flera år och att marknaden som Sjöfart verkat på är förknippade med omfattande affärsrisker.

Hon berättar att ledningen under våren undersökte olika alternativ men att coronapandemin försvårade det ekonomiska läget ytterligare och fällde avgörandet.

– Det finns en stor internationell konkurrens och prispress. Intäkterna har de senaste åren stagnerat samtidigt som kostnaderna ökat. För att möta kundbehoven och kraven på teknisk utveckling krävdes ytterligare investeringar som vi inte hade möjlighet att göra, säger hon.

Ni behöver säga upp nio anställda. Kunde ni gjort något annorlunda för att undvika det?

– Nej, personalen var riktigt duktig och vi har gjort så mycket som möjligt för att få alla i fortsatt tjänst. Men i vissa fall har vi inte haft arbetsuppgifter som är samstämmande med den tidigare rollen, eller haft dygnet runt-tjänster där personer har tackat nej, vilket jag har förståelse för.

Med tanke på den rapportering som funnits kring försäljningen av tekniken, anser ni att allt gick rätt till?

– Vår bedömning är att vi har gjort det på rätt sätt. Vi har använt oss av både egna och externa jurister i det här, säger Bodil Aarhus Andrae.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

SMHI
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA