Extra månadslön till tågpersonal som jobbar i sommar

SPÅRTRAFIKEN2022-06-02

Flera tågoperatörer har svårt att klara bemanningen i sommar. Nu erbjuds såväl lokförare som tågvärdar extra betalt för att flytta sina semestrar.

Tågoperatörerna SJ, Arriva, MTR och Vy tåg har svårt att lösa bemanningen i sommar och erbjuder därför lokförare extra ersättning om de väljer att ta ut sin semester någon annan tid på året, rapporterar Sekotidningen.

På SJ gäller erbjudandet även tågvärdarna som, likt lokförarna, kan få en extra månadslön om de flyttar fyra veckor av sin semester utanför sommarperioden. Det berättar Hans Pilgaard, sektionsordförande för ST inom SJ, för Publikt.

Det är också möjligt för personalen att flytta tre, två eller en vecka av sin sommarsemester och få tre fjärdedelar, hälften eller en fjärdedel av månadslönen.

– Om arbetsgivaren ser att behovet finns och om personalen vill så kan man välja att flytta hela eller delar av sin semester och få upp till en månadslön för det. Så har vi haft det i flera år för att det är så ont om folk, säger Hans Pilgaard.

Även om det finns personal som nappar på erbjudandet brukar inte det räcka, enligt Hans Pilgaard, som räknar med att det kommer att krävas övertidspass även i år för att lösa bemanningspusslet under sommaren.

Han menar att bristen på personal, framför allt lokförare, har vuxit och kommer att fortsätta att växa framöver.

– Generellt sett ökar bemanningsbristen, speciellt på förarsidan, i hela branschen. Det är ett problem, särskilt på sommaren. Många slutar och det utbildas för få.

Att SJ i vintras införde ett nytt planeringssystem, som orsakade stora problem med schemaläggningen och arbetsmiljön för personalen, ledde dessutom till att anställda, främst tågvärdar, sade upp sig.

Det har förvärrat bemanningsläget ytterligare, menar Hans Pilgaard, även om han inte vet exakt hur stort personaltappet blev.

– Trots att vi har anställt personal därefter så har det spätt på problemet. Vi hade behövt dem också, säger han.

MTR Pendeltågen, som kör pendeltågen i Stockholmsregionen, har ett liknande erbjudande till lokförare och tågvärdar, som kan få en utdrygad lön om de väljer att inte ta ut sin huvudsemester under juni, juli och augusti.

Den som flyttar fyra veckor av sin sommarsemester får en extra ersättning motsvarande 1,25 gånger sin månadslön. En tågvärd som tjänar 30 000 kronor kan med andra ord utöver sin vanliga lön få ytterligare 37 500 kronor för att arbeta under sommarmånaderna.

Att erbjudandet även omfattar tågvärdarna är ovanligt, berättar Roger Delin, sektionsordförande för ST Pendeln. Han menar att orsaken till personalbristen är beslutet att ersätta tågvärdarna med övervakningskameror, en process som ska inledas i höst och som ST är mycket kritiskt till.

– Det beslutet har lett till mycket turbulens och till en personalflykt som gör att bemanningsläget inför sommaren är under all kritik, både för lokförare och tågvärdar. Det är väldigt tajt på pendeltågen och svårt att hitta lösningar, säger han.

Joakim Sundh, vd för MTR Pendeltågen, vill inte tala om en personalflykt men bekräftar att beslutet att avveckla tågvärdarna har lett till att en del personal har sökt andra tjänster inom MTR, något som påverkar bemanningsläget.

– Vi har personalflöden mellan olika delar av vår verksamhet, bland annat till MTR Mälartåg, vilket gör att vi har ett knepigare pussel att lägga till sommaren. Vi har inte lyckats utbilda så många nya tågvärdar som vi behöver, säger Joakim Sundh.

Roger Delin räknar med att det även kommer att krävas övertidsarbete för att få ihop bemanningen i sommar. Han anser att arbetsgivarens planering har brustit och tror att fler hade varit intresserade av att flytta sin semester om erbjudandet hade kommit tidigare under våren.

– Vi signalerade redan i vintras att detta skulle bli ett problem, men arbetsgivaren har inte gjort något förrän nu. Att vi står inför en bemanningskris beror på dålig framförhållning och en bristande personalpolitik, säger Roger Delin.

Uppfattningen att arbetsgivaren har varit senfärdig delas inte av Joakim Sundh. Han vill inte spekulera i om erbjudandet att flytta semestern mot betalning kommer vara tillräckligt för att lösa personalbristen.

– Jag tror inte någon kunde förutse detta, och det är alltid svårt att veta exakt hur sommaren blir. Det beror också på andra faktorer, som sjuknivåer, säger han.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

Spårtrafiken

Det är inte längre möjligt att kommentera artikeln.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA