Facklig skepsis till bolagisering

BOLAG2007-02-20
Ett arbete för att bolagisera den konkurrensutsatta verksamheten i Vägverket och Banverket har påbörjats på uppdrag av näringsdepartementet.
Enligt infrastrukturminister Åsa Torstensson är avsikten att minska faktorer som kan hämma konkurrensen och att bidra till en väl fungerande marknad.

Ungefär 3500 personer arbetar i dag inom Banverket med drift, underhåll och projektering av järnvägsanläggningar. Jerk Wiktorsson, ordförande för ST inom Banverket, är skeptisk till regeringens bolagiseringsplaner för verkets produktionsdel.

–Jag tror att konkurrensen inom järnvägsbranschen i Sverige är för liten för att man ska kunna ha en konkurrerande marknad som fungerar. Och ett bolag sysslar bara med sådant som ger vinst. Det blir svårt att bolagisera, tror han.

Inom Vägverket skulle cirka 460 personer beröras av en bolagisering.

–Här är viss oro bland ST-medlemmarna, säger STs avdelningsordförande Tommy Aldvin. Vi är inte emot bolagisering men vill inte ha privatisering. Det kan innebära sämre anställningsvillkor.

I budgetpropositionen för 2008, som presenteras i höst, kommer regeringen att närmare redogöra för hur man vill gå vidare med bolagiseringen.

 

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
Genom att trycka på "Skicka" godkänner jag att mitt inlägg kan publiceras på webben och i papperstidningen. Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer på samma sätt som insändare. Publicering sker först sedan inlägget granskats. Detta sker normalt under kontorstid. Publikt publicerar inte inlägg som innehåller personangrepp. Inte heller publiceras inlägg som handlar om något annat än ämnet för artikeln.