Fängelseskepp ingen lösning på platsbrist
Att inrätta anstaltsplatser på skepp innebär höga kostnader, och går sannolikt inte snabbare än att ordna konventionella platser, visar en intern utredning från Kriminalvården.
Möjligheten att inrätta anstalter ombord på fartyg har varit aktuellt i diskussionerna om möjliga lösningar för att lösa platsbristen inom Kriminalvården. Därför har myndigheten undersökt förutsättningarna att börja använda fängelseskepp.
Enligt ett pressmeddelande har utredningen bland annat granskat de rättsliga och fastighetsmässiga förutsättningarna. Slutsatsen har blivit att en farkost på vattnet knappast kan uppnå de krav som ställs på säkerhetsklasserna 1 och 2. Däremot finns inga hinder för att ombord bedriva verksamhet i säkerhetsklass 3, så kallade öppna anstalter.
Det finns enligt utredningen ett antal företag runt om i världen som hyr ut fartyg och pråmar som skulle kunna lämpa sig som anstalter. Men det har inte kommit fram några fördelar jämfört med anpassning av objekt på land. Det kan i bästa fall gå lika fort att skapa platser på skepp, som att inrätta dem i en befintlig byggnad på land. Men troligen är det mer tidskrävande, med tanke på de särskilda tillstånd som krävs för verksamhet på vatten.
Utredningen konstaterar att det är osäkert om det är möjligt att få alla tillstånd som skulle krävas. Det kan behövas ändrade detaljplaner, om det ska vara möjligt att bedriva kriminalvård vid en hamnplats. Dessutom skulle det krävas olika former av bygglov. Dels för fartyget i sig, dels för sådant som perimeterskydd, promenadgårdar och kompletterande lokaler.
Den årliga hyreskostnaden per intagen på ett skepp uppskattas dessutom till cirka 235 000 kronor, att jämföra med ungefär 75 000 kronor per intagen i säkerhetsklass 3 på land.
Utredningen har gjorts inom Kriminalvårdens avdelning för anstalt, häkte och frivård, i samarbete med fastighetsavdelningen, rättsavdelningen och ekonomiavdelningen.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.