Bemanningsföretagen anser sig vara bra på att hitta jobb åt dem som står längst ifrån arbetsmarknaden. Det framhöll man under en aktion i Almedalen 2009. <br> Foto: Lena Martinell Åkerblom
Bemanningsföretagen anser sig vara bra på att hitta jobb åt dem som står längst ifrån arbetsmarknaden. Det framhöll man under en aktion i Almedalen 2009. <br> Foto: Lena Martinell Åkerblom

Jättar tjänar mest på jobbcoachning

ARBETSFÖRMEDLINGEN2011-05-24
20 företag har kapat åt sig nära hälften av all jobbcoachning. Bemanningsbranschen dominerar en marknad som är värd miljarder.

Jobbcoachning handlar om stora pengar. Enligt statistik från Arbetsförmedlingen har 44 procent av ersättningen för jobbcoachning gått till 20 företag och det är bemanningsföretagen som dominerar.

Adecco, börsnoterat i Schweiz, toppar listan och har tjänat drygt 122 miljoner kronor. Det är 8 procent av jobbcoachbudgeten. Tätt efter kommer Manpower, med sin slogan »Klipp dig & skaffa ett jobb – eller låt oss coacha dig dit«. Företaget är börsnoterat i USA och har tjänat drygt 108 miljoner kronor, 7 procent av de pengar som gått till jobbcoachning.

Tror på kraftfull utveckling

Hans Lindholm, affärsutveck­lingschef på Manpower, räknar med en fortsättning på samarbetet med Arbetsförmedlingen.

– Vi förväntar oss en kraftfull utveckling, att Arbetsförmedlingen kommer att köpa mer tjänster och mycket bredare än i dag.

Bland de 20 största jobbcoachföretagen märks även Student Consulting, Jobbgiganten och Poolia.

Branschorganisationen Bemanningsföretagen har målmedvetet arbetat för mer privat arbetsförmedling alltsedan valrörelsen 2006. Just nu författar organisationen en vision om jobbcoachning. Under Alme­dalsveckan i juli ordnar man ett frukostseminarium på temat. Och förbundsdirektör  Henrik Bäckström sticker inte under stol med att branschorganisationens medlemsföretag vill ta över mer av det som i dagsläget Arbetsförmedlingen gör.

– På några års sikt tror jag nog att samarbetet med Arbetsförmedlingen kommer att utvecklas. Vi är i ett inledningsskede där olika modeller testas. Men när man samlat på sig erfarenheter tror jag att den här kakan kommer att växa.

Två ben matchar konjunkturer

Henrik Bäckström säger att jobbcoachning är hett i kris­tider. I högkonjunktur är det där­emot den närbesläktade rekryteringen som inbringar pengar. Därför erbjuder många bemannings­-
företag båda tjäns­terna, vid sidan av personaluthyrning. Marknaden för omställning, det vill säga att uppsagda på olika sätt får hjälp att hitta ett nytt arbete, har hittills vuxit kraftigt, enligt Henrik Bäckström.

– För tio år sedan stod omställning, dit jag även räknar jobbcoachning, för 200 miljoner kronor. 2010 var det 1,2 miljarder kronor.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
Genom att trycka på "Skicka" godkänner jag att mitt inlägg kan publiceras på webben och i papperstidningen. Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer på samma sätt som insändare. Publicering sker först sedan inlägget granskats. Detta sker normalt under kontorstid. Publikt publicerar inte inlägg som innehåller personangrepp. Inte heller publiceras inlägg som handlar om något annat än ämnet för artikeln.