»Jobbigt att bara gå och vänta på besked«

FKASSAN2007-01-16

På Försäkringskassan i Stockholms län är det ingen som känner till konsekvenserna av nedskärningarna. Bara att »allt ska vara klart« den 1 april.

Att det blir förändringar har personalen känt till under en tid, men detaljerad information väntas inte förrän i februari. Likaså har man sedan budgetpropositionen kom i höstas varit väl medveten om den kraftigt minskade tilldelningen av pengar.

Det är anställningsstopp och hela verksamheten präglas av oro och ovisshet.

–Det är jobbigt att bara gå och vänta, tycker Ekrem Kulbay som arbetar på telefonkundtjänsten i Stockholm.

Detsamma anser kollegan Birgitta Pettersson, som handlägger ärenden om ålderspension. Både hon och Ekrem Kulbay har arbetsuppgifter som ska koncentreras till färre platser.

Telefonkundtjänsten ska från april skötas på fyra – i stället för som nu 34 – platser i landet. All hantering av ålderspensionsärenden ska för Stockholm och länet tills vidare koncentreras till den centrala länskassan.

–Vi var lite förvarnade om förändringar men trodde inte att det skulle ske i den här omfattningen och så snabbt. Det känns som om vi ska bort helt på sikt, säger Ekrem Kulbay.

Han är 23 år, har varit på länskassan i fyra år och trivs med både arbetskamrater och arbetsuppgifter. Där han jobbar pratar man mycket på fikaraster och enhetsmöten om den ovissa framtiden. Att det blir fråga om övertalighet står klart.

Hos Birgitta Pettersson, några våningar högre upp i huset, är det däremot alldeles tyst. Varför vet hon inte. Men rykten går.

–Vi vet att det blir nedskärningar men inte ens vår områdeschef vet hur de kommer att slå.

Flera i hennes omgivning ska gå i pension och andra har möjligheten att ta tjänstepension från 60 år.

–Men det är inget bra alternativ, för tjänstepensionen är för låg att leva på. Jag tänker jobba till 65, säger Birgitta Pettersson.

Annat som påverkar hennes arbete är en ny arbetsprocess och att mål fastställts för hur lång tid ett ärende får ta. Också det kan bidra till övertalighet – och större arbetsbörda för dem som blir kvar.

–Jag är van vid förändringar för jag har jobbat inom Försäkringskassan sedan 1976, säger hon luttrat. Förändringar kan också leda till något positivt.

Birgitta Pettersson och Ekrem Kulbay väntar på besked.<br>Foto: SÖREN FRÖBERG
Birgitta Pettersson och Ekrem Kulbay väntar på besked.<br>Foto: SÖREN FRÖBERG

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA