Kassaservicen kan avvecklas om två år

FÖRSLAG2006-11-01

Lägg ned Svensk Kassaservice och låt privata aktörer ta över servicen med betaltjänster, föreslår Post- och telestyrelsen, PTS. Det blir bättre service och billigare för skattebetalarna.

PTS fick i april i uppdrag att utreda kassaservicenätet och de politiska målen betaltjänster. Det hade då gått tre år sedan en tidigare utredning föreslagit nedläggning av Svensk Kassaservice.

Denna politiska långbänk kring kassaservicen har varit en hämsko för utvecklingen av nya lösningar, anser PTS. Enligt utredningen är ett klart besked om Postens framtida åtaganden den viktigaste förutsättningen för en fortsatt utveckling av mer kundanpassade och ekonomiskt effektiva lösningar.

Svensk Kassaservice har gjort ett eget scenario där företaget behåller ansvaret för en nationell kassaservice i ytterligare några år. Fram till 2010 skulle en rikstäckande service finnas för betalningar och för insättning och uttag av pengar. Sedan begränsas servicen till glesbygden, för att upphöra helt år 2015.

Men PTS anser att en marknadslösning skulle bli både bättre och billigare. Mataffärer, bensinmackar, banker och andra företag är redo att ta över och kan erbjuda längre öppettider och lägre kostnader för kunden. För staten, som i dag betalar Posten 400 miljoner kronor om året för kassaservicen, innebär en privat lösning att det blir pengar över till riktade regionala insatser.

En statlig myndighet, exempelvis Konsumentverket, skulle enligt förslaget bevaka att hela befolkningen har tillgång till viss service.

– Scenarierna från oss och Svensk Kassaservice är ganska lika, säger Sten Selander, chef för PTS postavdelning. Det som skiljer är takten, plus att vi tycker att pengarna hellre ska användas till att satsa på nya tekniska lösningar.

En nedläggning av Svensk Kassaservice skulle enligt PTS kunna ske tidigast 2009.

PTS-utredningen kommer inte som någon överraskning för Kjell Strömbäck, ordförande för ST inom Posten. Förslagen är desamma som i 2003 års utredning.

– Vi trodde att den förra regeringen skulle komma till ett beslut, men de ville inte ta i det före valet, säger han. Vad det än blir är det viktigt att det sker i god ordning. Det måste göras en ordentlig avvecklingsplan.

Svensk Kassaservice

I början av 90-talet hanterade Posten 200 miljoner kassatransaktioner per år. I dag närmar man sig 20-miljonersstrecket, och prognosen är en fortsatt minskning med 15 procent om året.

Svensk Kassaservice har cirka 1 450 anställda på knappt 400 kontor. Därutöver sköter lantbrevbärarna bankärenden.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

Kommunikationer
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA