Myndigheter dåliga på upphandling

FÖRVALTNING2011-11-21

Många myndigheter har för dålig kunskap om upphandlingar. Det konstaterar den statliga upphandlingsutredningen i ett delbetänkande till regeringen.

Ett stelbent regelverk begränsar den offentliga sektorns möjligheter att göra goda affärer, kompetensen är allmänt sett för låg och upphandlade kontrakt utvärderas sällan. Det skriver den särskilde utredaren Anders Wijkman och utredningens sekreterare Åsa Edman i en gemensam debattartikel i Dagens Nyheter, DN.

Enligt utredningen är statistiken kring offentlig upphandling bristfällig, men uppskattningar tyder på att det handlar om mellan 480 och 580 miljarder kronor varje år. Utredningens uppdrag är att utvärdera regelverket och förbättra upphandlingsstatistiken.

”En slutsats vi drar är att flera av de uppmärksammade problemen har ett tydligt samband med att många myndighetsledningar inte axlat rollen som strategiska köpare. Beslut har fattats om konkurrensutsättning utan att man satt sig in i vad det innebär att gå från produktion i egen regi till att bli en köpare av varor och tjänster”, skriver Anders Wijkman och Åsa Edman.

Enligt en enkät som utredningen har gjort är det bara var fjärde myndighet som gör kontinuerliga uppföljningar. Och det är bara i den gruppen man upptäcker brister vid utförandet av kontrakten. Utredningen konstaterar därför att det ”saknas svar på frågan om offentlig sektor – och vi skattebetalare – får de varor och tjänster som vi betalar för”.

Utredningen påpekar också att upphandlingar skulle kunna ha en stark påverkan på klimat- och miljöfrågor genom att driva fram effektivare energi- och resursanvändning. Men det förutsätter ett bättre regelverk som inte låser myndigheterna till säkra alternativ:

”De problem som utkristalliserats i samband med det ökade antalet överprövningar är framför allt kopplade till domstolarnas handläggningstider och en oförutsebar kammarrättspraxis. Många myndigheter försöker självklart minimera riskerna för överprövningar men gör det ofta genom att välja så kallade säkra alternativ. Det leder inte sällan till omfattande kravspecifikationer och val av det anbud som har lägst pris. Den goda affären riskerar att komma i skymundan och de innovativa lösningarna blir kvar på företagens skrivbord.”

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA