ST-krav för tågtrafiken klara
ST och de andra fackförbunden inom spårtrafiken har utväxlat krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Det nuvarande avtalet löper ut den 31 mars i år.
Tydliga och bindande löneprinciper, kortare veckoarbetstid och löneskydd för dem som av medicinska skäl måste lämna säkerhetsklassade tjänster. Det är några av STs krav inför avtalsrörelsen på spårtrafikområdet.
Yrkandet på tydliga löneprinciper, bindande för de lokala parterna, är viktigt eftersom lönerna är individuella, anser Björn T Johansson, ordförande för ST inom spårtrafiken.
– Redan i förra avtalet sades det att man ska ha lönesamtal, men det har inte fungerat ordentligt någonstans.
Till skillnad från den facklige grannen Seko lämnar ST ännu inte något konkret krav vad gäller löneökningar, annat än att de ska beräknas i krontal och procent. Sekos krav är minst 825 kronor per heltidsanställd, under en ettårig avtalsperiod.
Båda facken är överens om att det centrala avtalet behöver stärkas, för att järnvägsföretagen inte ska kunna konkurrera med sämre villkor.
– Bland annat finns olika uppfattningar om arbetstidsavtalet utifrån de nya EU-reglerna, säger Björn T Johansson. Om vi inte tar upp det centralt finns en risk att man konkurrerar på olika villkor.
Arbetsgivarna i Almega Tjänsteförbunden säger i sitt bud att löneavtalen ska baseras på lokal lönebildning, och att lokala avtal ska kunna ha en annan löptid än det centrala avtalet. När det gäller arbetstiden vill man dock ha ett avtal som norm för hela branschen, och det avtalet ska ersätta den nya arbetstidslagen.
STs krav angående arbetstiden är en förkortning av veckoarbetstiden från 38 till 36 timmar, en tydligare reglering av veckoarbetstiden samt att frekvensen av nattarbete ska definieras.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.